Mufradat Mukasurat 9 (Baqarah 58 – 61)

 

Mufradat Mukasurat 9 (53  Mufradat baru)

417B3B03-0854-419D-8BCA-220278EF04F7

Ayat 2:58

Mufradat 424: kalimah ٱدخُلُواْ adalah dalam bentuk fi’il amr jamak dan ia bermaksud ‘masuklah kamu’.

Kata dasar: د خ ل yang bermaksud memasuki, menembusi, pecah masuk, menyerang, datang, melawat, mengganggu, campur tangan, memasukkan, memperkenalkan, bercampur baur, bersetubuh, pendapatan, keuntungan, sifat buruk, penipuan, kenalan yang rapat, tempat masuk seperti pintu pagar, kunci, tetamu.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 126 kali dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 425: kalimah قَرْيَةَ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘pekan’ atau ‘bandar‘ atau ‘kampung‘.

Kata dasar: ق ر ي yang bermaksud melayan tetamu, mengumpulkan, menyiasat, pekan, bandar.

Dalam Bahasa Melayu pun sudah biasa digunakan kalimah ‘kariah’ seperti ‘kariah masjid’ dan sebagainya.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 57 kali dalam Al-Qur’an dalam 1 bentuk sahaja.

 

Mufradat 426: kalimah شِئتُم adalah dalam bentuk fi’il madhi. Ia adalah gabungan kalimah شاء dan أنتم (kamu jamak). Kalimah شِئتُم bermaksud ‘yang kamu mahu‘.

Kata dasar sama dengan Mufradat 159 (Baqarah:20): ش ي أ yang bermaksud berkeinginan, sesuatu, sedikit, apa sahaja.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 519 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah tengok beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah شاء (telah mahu) dalam Baqarah:20

Kalimah شِئْتُمَا (kamu berdua mahu) dalam Baqarah:35

Dan sekarang kita melihat kalimah شِئتُم (yang kamu mahu)

 

Mufradat 427: kalimah ٌبَاب adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘pintu‘.

Kata dasar: ب و ب yang bermaksud pintu, tempat masuk, cara.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 27 kali di dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 428: kalimah سُجَّدًا adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘dalam keadaan sujud’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 287 (Baqarah:34): س ج د yang bermaksud rendah, merendahkan diri, mengikut arahan, menyembah, sujud, menjatuhkan diri ke tanah, merendahkan kepala, memberi hormat.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 92 kali di dalam Al-Qur’an dalam 4 bentuk.

Jadi kita sudah lihat beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah اسجُدُوا (kamu sujudlah) dalam Baqarah:34

Kalimah سَجَدُوا (mereka telah sujud) dalam Baqarah:34

Dan sekarang kita melihat kalimah سُجَّدًا (dalam keadaan sujud)

 

Mufradat 429: kalimah قُولُوا adalah dalam bentuk fi’il amar jamak yang bermaksud ‘kamu katakanlah‘.

Kata dasar sama dengan Mufradat 71 (Baqarah:8): ق و ل yang bermaksud: bercakap, memanggil, dipanggil, perkataan, ucapan, memberi pendapat.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 1,722 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah tengok beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah يَقُول (dia berkata) seperti digunakan dalam Baqarah:8

Kalimah قِيلَ (dikatakan) seperti digunakan dalam Baqarah:11

Kalimah قَالُوا (dia telah berkata) seperti digunakan dalam Baqarah:11

Kalimah يَقُولُونَ yang bermaksud ‘mereka berkata’ dalam Baqarah:26

Kalimah أقُل (aku berkata) dalam Baqarah:33

Kalimah قُلْنَا (kami telah berkata) dalam Baqarah:34

Dan sekarang kita melihat kalimah قُولُوا (kamu katakanlah)

 

Mufradat 430: kalimah ٌحِطَّة adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘pengampunan‘.

Kata dasar: ح ط ط yang bermaksud meletakkan sesuatu beban ke bawah, meninggalkan, merendahkan.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 2 kali di dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 431: kalimah نَغفِر adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ dan huruf ن dalam kalimah ini bermaksud نحن. Jadi kalimah نَغفِر bermaksud ‘kami akan mengampunkan‘.

Kata dasar: غ ف ر yang bermaksud lindungi, tutup, perisai, maafkan, ampun.

Kita sudah biasa dengan kalimah istighfar yang menggunakan kata dasar yang sama.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 234 kali di dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 432: kalimah خَطٰيٰ adalah dalam bentuk isim jamak yang bermaksud ‘dosa-dosa

Kata dasar: خ ط أ yang bermaksud melakukan kesalahan yang layak dihukum, meninggalkan sesuatu, sesuatu jauh tidak dapat dicapai.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 22 kali di dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 433: huruf س di dalam kalimah سنزيد dan lain-lain. Ia adalah dalam bentuk harf dan apabila ditambah kepada mana-mana perkataan, ia bermaksud ‘akan‘.

 

Mufradat 434: kalimah نَزِيد adalah gabungan نحن dan زاد. Kalimah زاد  adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ yang bermaksud ‘tambah‘ dan kerana itu kalimah نَزِيد bermaksud ‘Kami tambah’. Kalimah سنزيد pula bermaksud: ‘Kami akan tambah’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 84 (Baqarah:10): ز ي د yang bermaksud: menambah, membesar, menjadi lebih, berlebih-lebih, lebihan.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 61 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah tengok beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah َزَاد (dia telah menambah) Baqarah:10

Dan sekarang kita melihat kalimah نَزِيد (Kami tambah)

 

Mufradat 435: kalimah مُحسِنِين adalah dalam bentuk isim jamak dan ia bermaksud ‘orang yang melakukan perbuatan yang baik‘.

Ia di dalam format Wazan IV (أفعل)

Kata dasar: ح س ن yang bermaksud segak, buat kebaikan, nampak baik atau cantik.

Kalau orang nama hasan, husin, husna, hasni dan sebagainya, ia diambil dari kata dasar ini. Dan kita pun ada hadis-hadis yang diklasifikan sebagai ‘hasan’ yang bermaksud ia hadis yang baik dan boleh diterima.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 194 kali di dalam Al-Qur’an.


 

Ayat 2:59

Mufradat 436: kalimah َبَدَّل adalah dalam bentuk fi’il madhi yang bermaksud ‘telah menukar‘.

Ia di dalam format Wazan II (فعّل)

Kata dasar: ب د ل yang bermaksud tukar, ubah dengan sesuatu yang lain.

Kalau istilah ‘badal Haji’ itu diambil dari kata dasar ini.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 44 kali di dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 437: kalimah قَوْلًا adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘perkataan‘.

Kata dasar sama dengan Mufradat 71 (Baqarah:8): ق و ل yang bermaksud: berkata, digelar, perkataan, sebutan, ucapan, menyampaikan, pendapat dan lain-lain.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 1,722 kali di dalam Al-Qur’an di dalam 6 bentuk.

Jadi kita sudah tengok beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah يَقُول (dia berkata) seperti digunakan dalam Baqarah:8

Kalimah قِيلَ (dikatakan) seperti digunakan dalam Baqarah:11

Kalimah قَالُوا (mereka telah berkata) seperti digunakan dalam Baqarah:11

Kalimah يَقُولُونَ yang bermaksud ‘mereka berkata’ dalam Baqarah:26

Kalimah أقُل (aku berkata) dalam Baqarah:33

Kalimah قُلْنَا (kami telah berkata) dalam Baqarah:34

Kalimah قُلْتُمْ (kamu telah berkata) dalam Baqarah:55

Kalimah قُولُوا (kamu katakanlah) dalam Baqarah:58 di atas

Dan sekarang kita melihat kalimah قَوْلًا adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘perkataan‘.

 

Mufradat 438: kalimah رِجزًا adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘hukuman‘. 

Kata dasar: ر ج ز yang bermaksud gemuruh, kekotoran, bencana, hukuman yang berat, kemurkaan, tidak murni, wabak, penyakit, kekejian

Kata dasar ini digunakan sebanyak 10 kali di dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 439: kalimah يَفسُقُون adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ jamak yang bermaksud ‘mereka berbuat kerosakan‘.

Kata dasar yang sama dalam Mufradat 229 (Baqarah:26): ف س ق yang bermaksud tidak taat, sesat, melanggar perintah, tidak teratur, menjadi jahat, melakukan dosa.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 54 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah tengok beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah فٰسِقِِين atau فاسِقِِين (orang yang fasiq) dalam Baqarah:26

Dan sekarang kita melihat kalimah يَفسُقُون (mereka berbuat kerosakan)


 

Ayat 2:60

Mufradat 440: kalimah استَسقَى adalah dalam bentuk fi’il madhi yang bermaksud ‘meminta air‘. Mungkin anda pernah dengar Solat Sunat Istisqa’ yang dilakukan kalau sudah lama tidak hujan. Solat ini dilakukan secara berjemaah untuk meminta air hujan dari Allah taala.

Kalimah ini di dalam format Wazan X (استفعل)

Kata dasar: س ق ي yang bermaksud menyirami, minta air minuman, mengairi, bekas minuman.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 25 kali di dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 441: kalimah اضرِب adalah adalah dalam bentuk fi’il amar yang bermaksud ‘pukullah‘.

Kata dasar sama dengan Mufradat 217 (Baqarah:26): ض ر ب yang bermaksud mengubati, pukul, buat perbandingan, pergi, mengembara, mencampurkan, mengelak, ambil sesuatu, tutup sesuatu, menyebut, keadaan, bandingkan, mencari jalan, buat ketetapan dan lain-lain lagi.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 58 kali di dalam Al-Qur’an dalam 2 bentuk.

Jadi kita sudah tengok beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah يَضرِب (membuat perbandingan) dalam Baqarah:26

Dan sekarang kita  melihat kalimah اضرِب (pukullah)

 

Mufradat 442: kalimah عَصَا adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘tongkat‘.

Kata dasar: ع ص و yang bermaksud pukul dengan kayu, kayu, tongkat, bergabung, kumpul, hebat, perkumpulan, sokong, negara, lidah, kulit, tulang.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 12 kali di dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 443: kalimah َحَجَر adalah isim yang bermaksud ‘batu‘. Ini senang ingat bila tahu Hajarul Aswad (batu hitam).

Kata dasar sama dengan Mufradat 197 (Baqarah:24): ح ج ر yang bermaksud menahan dari sesuatu, keras, sorok, tahan, halang.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 21 kali di dalam Al-Qur’an dalam 6 bentuk.

Jadi kita sudah tengok beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah حِجَارَة (batu) dalam Baqarah:24. Ia adalah jamak taksir bagi kalimah َحَجَر.

Dan sekarang kita melihat kalimah َحَجَر (batu)

 

Mufradat 444: kalimah انفَجَرَت atau انفَجَرَ adalah dalam bentuk fi’il madhi yang bermaksud ‘memancut‘.

Kalimah ini di dalam format Wazan VII (انفعل)

Kata dasar: ف ج ر yang bermaksud belah, bahagi dua, pecah dan mengeluarkan, waktu fajar, sumber yang banyak, tempat air keluar.

Kalimah ‘fajar’ kita sudah biasa. Ini kerana apabila subuh, cahaya matahari seperti membelah langit.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 24 kali di dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 445: kalimat اثَنَتا عَشَرَة adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘dua belas‘, iaitu dua campur sepuluh.

Kata dasar: ث ن ي yang bermaksud ganda, berpasang, dua, mengulang-ngulang.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 29 kali di dalam Al-Qur’an.

ع ش ر pula bermaksud per sepuluh, menjadikan sepuluh, sepuluh, sedekad, sahabat, kenalan, bangsa, ramai dan banyak.

Kita mungkin pernah dengar salah satu mazhab Syiah yang menggelar diri mereka ithna ashar.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 27 kali di dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 446: kalimah عَيْنًا adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘mata air‘.

Kata dasar: ع ي ن yang bermaksud mata, mata air, mata-mata, bunga, pilihan, penting, pemberi pinjam dan lain-lain.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 24 kali di dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 447: kalimah قَد adalah harf yang bermaksud ‘sesungguhnya pasti telah berlaku‘. Ia ditambah sebagai isyarat kepada sesuatu yang pasti. Ia salah satu dari حرف تحقيق (huruf penegasan).

Kita juga sudah biasa dengan kalimah ini di dalam Iqamah: قد قامت الصلاة

Kalimah ini digunakan sebanyak 406 kali di dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 448: kalimah َعَلِم adalah dalam bentuk fi’il madhi dan ia bermaksud ‘telah tahu‘.

Kata dasar sama dengan Mufradat 9 (Fatihah:3): ع ل م yang bermaksud tanda, yang dicipta, dunia, ilmu, tahu. 

Kata dasar ini digunakan sebanyak 854 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah jumpa beberapa contoh kata dasar ini digunakan dalam Al-Qur’an:

Kalimah عٰلَمين (alam-alam) dalam Fatihah:2

Kalimah َيَعلَمُون (mereka mengetahui) dalam Baqarah:13

Kalimah َتَعلَمُون (kamu mengetahui) dalam Baqarah:22

Kalimah عَليم (mengetahui) dalam Baqarah:29

Kalimah أَعلَمُ (aku mengetahui) dalam Baqarah:30

Kalimah َعَلَّم (mengajar) dalam Baqarah:31

Kalimah عِلم (ilmu pengetahuan) dalam Baqarah:32

Dan sekarang kita melihat kalimah َعَلِم (telah tahu)

 

Mufradat 449: kalimah ٌأُنَاس adalah dalam bentuk isim jamak yang bermaksud ‘kumpulan manusia‘.

Kata dasar: أ ن س yang bermaksud boleh bergaul dengan orang, boleh berkawan, peramah, gembira, tenang.

Dari kata dasar inilah nanti kita akan berjumpa kalimah ‘insan’.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 97 kali di dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 450: kalimah مَشرَب adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘tempat minum‘.

Kata dasar: ش ر ب yang bermaksud minum, telan, tenggelam, menyerap, masa minum, tempat minum, meminum, minuman.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 39 kali dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 451: kalimah اشرَبُوا adalah dalam bentuk fi’il amar jamak yang bermaksud ‘kamu minumlah‘.

Kata dasar sama dengan Mufradat 450 sebelum ini.

Jadi kita sudah jumpa beberapa contoh kata dasar ini digunakan dalam Al-Qur’an:

Kalimah مَشرَب adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘tempat minum’.

Dan sekarang kita melihat kalimah اشرَبُوا (kamu minumlah)

 

Mufradat 452: kalimah تَعثَوا adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ jamak yang bermaksud ‘kamu berbuat kejahatan‘.

Kata dasar: ع ث و yang bermaksud buat jahat, melakukan jenayah.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 5 kali dalam Al-Qur’an.


 

Ayat 2:61

Mufradat 453: kalimah نَصْبِرَ adalah dalam bentuk fi’il mudhari’. Huruf ن itu bermaksud ‘kami’ jadi kalimah نَصْبِرَ bermaksud ‘kami sabar‘.

Kata dasar sama dengan Mufradat 357 (Baqarah:45): ص ب ر yang bermaksud mengikat, bersabar, berterusan, menahan diri dari melanggar undang-undang, menahan diri dari menunjukkan kesedihan dan pergolakan.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 103 kali di dalam Al-Qur’an dalam 8 bentuk.

Jadi kita sudah jumpa beberapa contoh kata dasar ini digunakan dalam Al-Qur’an:

Kalimah صَبرِ (kesabaran) dalam Baqarah:45

Dan sekarang kita melihat kalimah kalimah نَصْبِرَ (kami sabar)

 

Mufradat 454: kalimah طَعَامٌ adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘makanan‘.

Kata dasar: ط ع م yang bermaksud makan, rasa, telan, selera, memberi makan, cara makan, makanan, buah yang sudah masak, tempat makan.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 48 kali dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 455: kalimah وٰحِدٌ adalah dalam bentuk isim (sifah) yang bermaksud ‘satu‘.

Kata dasar: و ح د yang bermaksud satu, bersendirian, unik, tiada tara, berbeza dengan yang lain, nombor satu.

Kalimah ‘tauhid’ diambil dari kata dasar ini.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 68 kali dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 456: kalimah ادعُ adalah dalam bentuk fi’il amar yang bermaksud ‘doalah‘, ‘mintalah‘.

Kata dasar sama dengan Mufradat 187 (Baqarah:23): د ع و yang bermaksud mencari, keinginan, permintaan, memanggil, merayu, sembahyang, bertanya, kehendak, mengajak.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 212 kali dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah jumpa beberapa contoh kata dasar ini digunakan dalam Al-Qur’an:

Kalimah أدعُوا (mintalah kamu semua) dalam Baqarah:23

Dan sekarang kita melihat kalimah ادعُ (‘doalah’, ‘mintalah’)

 

Mufradat 457: kalimah يُخرِج adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ yang bermaksud ‘dia mengeluarkan‘.

Ia di dalam format Wazan IV (أفعل)

Kata dasar yang sama dalam Mufradat 174 (Baqarah:22): خ ر ج yang bermaksud keluar, mengasingkan diri, meninggalkan, menentang, mengajar, buat perjanjian, dan lain-lain.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 182 kali dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah jumpa beberapa contoh kata dasar ini digunakan dalam Al-Qur’an:

Kalimah أخرَجَ (telah mengeluarkan) dalam Baqarah:22

Dan sekarang kita melihat kalimah يُخرِج (dia mengeluarkan)

 

Mufradat 458: kalimah ُتُنبِت adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ yang bermaksud ‘tumbuh‘. Iaitu yang ditumbuhkan oleh tanah.

Ia di dalam format Wazan IV (أفعل)

Kata dasar: ن ب ت yang bermaksud menumbuhkan, tanaman, anak-anak.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 26 kali dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 459: kalimah ٌبَقل adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘sayuran‘. Kalimah بقلها adalah sayuran kepada bumi kerana dhomir ها itu merujuk kepada الأرض (bumi).

Kata dasar: ب ق ل yang bermaksud herba, tanaman, sayuran.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 1 kali dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 460: kalimah ٌقِثَّاء adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘mentimun‘.

Kata dasar: ق ث أ yang bermaksud timun, makan sesuatu yang rangup macam kita makan timun.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 1 kali dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 461: kalimah ٌفُوم adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘bawang putih‘.

Kata dasar: ف و م  yang bermaksud buat roti, gandum, jagung, bijirin yang digunakan untuk buat roti, secubit barang, bawang putih.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 1 kali dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 462: kalimah ٌعَدَس adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘kacang dal‘.

Kata dasar: ع د س yang bermaksud bersusah payah, mengembara di perjalanan, kacang dal.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 1 kali dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 463: kalimah ٌبَصَل adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘bawang‘.

Kata dasar: ب ص ل yang bermaksud bawang, mengupas (seperti mengupas kulit bawang), berlapis-lapis (seperti lapisan bawang).

Kata dasar ini digunakan sebanyak 1 kali dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 464: kalimah َتَستَبدِلُون adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ jamak yang bermaksud ‘kamu menukar ganti‘.

Ia di dalam format Wazan X (استفعل)

Kata dasar sama dengan Mufradat 436 (Baqarah:59): ب د ل yang bermaksud tukar, ubah.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 44 kali dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah jumpa beberapa contoh kata dasar ini digunakan dalam Al-Qur’an:

Kalimah َبَدَّل (telah menukar) dalam Baqarah:59

Dan sekarang kita melihat kalimah َتَستَبدِلُون (menukar ganti)

 

Mufradat 465: kalimah أَدنَى adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘lebih rendah‘.

Kata dasar: د ن و yang bermaksud dekat, datang dekat, rendah, merendahkan, lebih kurang.

Kalimah ‘dunia’ diambil dari kata dasar ini, kerana ianya dekat dengan kita dan rendah kalau dibandingkan dengan akhirat.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 133 kali dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 466: kalimah مِصرًا  adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘pekan‘.

Kata dasar: م ص ر yang bermaksud sempadan antara dua perkara, tahap, pekan, negeri Mesir.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 5 kali dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 467: kalimah سَأَلَ adalah dalam bentuk fi’il madhi yang bermaksud ‘telah bertanya’, ‘telah minta‘.

Kata dasar: س أ ل yang bermaksud bertanya, soalan, minta.

Dalam bahasa kita pun sudah biasa menggunakan kalimah ‘soalan’, ‘soal’.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 129 kali dalam Al-Qur’an. Bentuk-bentuk lain:

2:61 سَأَلَ (telah meminta)
2:108 تَسئَلُوا (kamu meminta)
2:108 سُئِلَ (dia telah ditanya)
2:119 تُسئَلُ (engkau akan ditanya)
2:134 تُسئَلُونَ (kamu akan ditanya)
2:177 سَائِلِينَ (orang-orang yang meminta)
2:189 يَسئَلُونَ (mereka bertanya)
2:211 سَلْ (tanyalah)
4:1 تَسَاءَلُونَ (kamu bertanyaan)
4:32 إِسئَلُوا (kamu mintalah)
4:153 يَسئَلُ (dia bertanya)
4:153 سَئَلُوا (mereka telah bertanya)
6:90 أَسئَلُ (aku meminta)
7:6 نَسئَلُ (kami bertanya)
7:163 إِسئَلُ (engkau tanyalah)
11:46 تَسئَلُ (engkau bertanya)
17:34 مَسئُولًا (yang ditanya)
18:19 يَتَسَاءَلُوا (mereka bertanya-tanya)
21:23 يُسئَلُونَ (mereka akan ditanya)
20:36 سُؤلَ (permintaan)
23:101 يَتَسَاءَلُونَ (mereka bertanya sesama sendiri)
33:14 سُئِلُوا (mereka telah ditanya)
34:25 نُسئَلُ (kami akan ditanya)
37:24 مَسئُولونَ (mereka yang ditanya)
38:24 سُؤَالَ (tuntutan)
51:19 سَائِلٌ (orang yang meminta)
81:8 سُئِلَتْ (dia ditanya)

 

Mufradat 468: kalimah ضُرِبَت atau ضُرِب adalah dalam bentuk fi’il madhi mabni majhul (kata pasif) yang bermaksud ‘telah ditimpakan’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 217 (Baqarah:26): ض ر ب yang bermaksud mengubati, pukul, buat perbandingan, pergi, mengembara, mencampurkan, mengelak, ambil sesuatu, tutup sesuatu, menyebut, keadaan, bandingkan, mencari jalan, buat ketetapan dan lain-lain lagi.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 58 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah jumpa beberapa contoh kata dasar ini digunakan dalam Al-Qur’an:

Kalimah يَضرِب (membuat perbandingan) dalam Baqarah:26

Kalimah اضرِب (pukullah) dalam Baqarah:60

Dan sekarang kita melihat kalimah ضُرِبَت atau ضُرِب (telah ditimpakan)

 

Mufradat 469: kalimah ذِلَّةُ adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘kehinaan‘.

Kata dasar: ذ ل ل yang bermaksud rendah, lembut, hina, patah.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 24 kali di dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 470: kalimah مَسكَنَةُ adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘kepapaan‘.

Kata dasar sama dengan Mufradat 293 (Baqarah:35): س ك ن yang bermaksud senyap, rehat, berhenti, tenang, terpelihara, berkat, miskin, lemah lembut, dalam keadaan rendah, tidak mampu bekerja kerana tidak upaya.Kata dasar ini digunakan sebanyak 69 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah jumpa beberapa contoh kata dasar ini digunakan dalam Al-Qur’an:

Kalimah اسكُن (‘tinggallah‘, ‘menetaplah) dalam Baqarah:35

Dan sekarang kita melihat kalimah مَسكَنَةُ (kepapaan)

 

Mufradat 471: kalimah بَاءُو adalah dalam bentuk fi’il madhi jamak dan ia bermaksud ‘telah melayakkan mereka‘. Memang mereka patut kena.

Kata dasar: ب و أ yang bermaksud pulang, kembali, menjadi terbeban, menjadi bertanggungjawab, sama rata, sepadan, tempat tinggal yang tetap.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 17 kali di dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 472: kalimah غَضَبٍ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘kemurkaan‘.

Kata dasar sama dengan Mufradat 28 (Fatihah:7): غ ض ب yang bermaksud tempat kena marah.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 17 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah jumpa beberapa contoh kata dasar ini digunakan dalam Al-Qur’an:

Kalimah ِمَغْضُوب (yang dimurkai) dalam Fatihah:7

Dan sekarang kita melihat kalimah غَضَبٍ adalah dalam bentuk fi’il madhi jamak dan ia bermaksud ‘kemurkaan’. 

 

Mufradat 473: kalimah يَكْفُرُونَ adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ jamak dan ia bermaksud ‘mereka kufur‘.

Kata dasar sama dengan Mufradat 55 (Baqarah:6): ك ف ر yang bermaksud menutup, menyorokkan, menolak, ingkar, tidak percaya, tidak berterima kasih, tidak beriman, kuda hitam, malam yang gelap, petani.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 525 kali dalam Al-Qur’an dalam 14 bentuk.

Jadi kita sudah jumpa beberapa contoh kata dasar ini digunakan dalam Al-Qur’an.

Kalimah كَفَرُوا (mereka telah kufur) dalam Baqarah:6

Kalimah كافِرِين (orang-orang kufur) dalam Baqarah:19

Kalimah تَكفُرُونَ (kamu sedang kufur) dalam Baqarah:28

Dan sekarang kita melihat kalimah يَكْفُرُونَ (mereka kufur)

 

Mufradat 474: kalimah َيَقتُلُون adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ jamak dan ia bermaksud ‘mereka membunuh‘.

Kata dasar sama dengan Mufradat 407 (Baqarah:54): ق ت ل yang bermaksud bunuh, tertuduh, cubaan membunuh, berperang, menguasai, mengetahui sesuatu dengan mendalam.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 170 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah jumpa beberapa contoh kata dasar ini digunakan dalam Al-Qur’an:

Kalimah ٱقتُلُوٓاْ (kamu bunuhlah) dalam Baqarah:54

Dan sekarang kita melihat kalimah َيَقتُلُون (mereka membunuh)

 

Mufradat 475: kalimah َنَبِيِّن adalah dalam bentuk isim jamak dan ia bermaksud ‘para Nabi‘.

Kata dasar sama dengan Mufradat 270 (Baqarah:31): ن ب أ yang bermaksud yang bersifat tinggi, memberitahu, menjelaskan, bercakap dengan suara yang senyap, nabi, datang, maklumat, penerangan, berita, cerita dan lain-lain.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 160 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah jumpa beberapa contoh kata dasar ini digunakan dalam Al-Qur’an:

Kalimah أَنۢبِـُٔوا (kamu beritahulah) dalam Baqarah:31

Kalimah أَنۢبِـأ (engkau beritahulah) dalam Baqarah:33

Dan sekarang kita melihat kalimah َنَبِيِّن (para Nabi)

 

Mufradat 476: kalimah عَصَوا adalah dalam bentuk fi’il madhi jamak yang bermaksud ‘derhaka’, ‘tidak taat‘.

Kata dasar: ع ص ي yang bermaksud melawan, tidak ikut perintah, menentang, melampau.

Kalimah maksiat diambil dari kata dasar ini.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 32 kali di dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 477: kalimah يَعتَدُونَ adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ jamak dan ia bermaksud ‘mereka melampaui batas‘.

Kata dasar sama dengan Mufradat 309 (Baqarah:36): ع د و yang bermaksud melalui, mengabaikan, melanggar, jahat, kuda perang, musuh, permusuhan, ketidakadilan.Kata dasar ini digunakan sebanyak 106 kali di dalam Al-Qur’an. 

Jadi kita sudah jumpa beberapa contoh kata dasar ini digunakan dalam Al-Qur’an:

Kalimah ّعَدُو (musuh) dalam Baqarah:36

Dan sekarang kita melihat kalimah يَعتَدُونَ (mereka melampaui batas)

 

Sambung ke mukasurat yang seterusnya.

Kemaskini: 20 Jun 2021

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s