Mufradat Mukasurat 32 (Baqarah 203 – 210)

Mufradat Muka Surat 32 (21 Mufradat baru)

158ACA94-DC56-474B-BE18-9FF4016AB7DF

Ayat 2:203

Mufradat 1,002: kalimah تَعَجَّلَ adalah dalam bentuk fi’il madhi dan ia bermaksud ‘bersegera’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 367 (Baqarah:51): ع ج ل yang bermaksud mempercepatkan, tergesa-gesa, anak lembu.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 47 kali dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 1,003: kalimah يَومَينِ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘dua hari’. Ini adalah kerana ada tambahan ين di hujung kalimah itu.

Kata dasar sama dengan Mufradat 11 (Fatihah:4): ي و م yang bermaksud hari, era, masa, hari ini, jangkamasa.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 405 kali dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 1,004: kalimah تَأَخَّرَ adalah dalam bentuk fi’il madhi dan ia bermaksud ‘melewatkan’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 50 (Baqarah:4): أٓ خ ر yang bermaksud: patah balik ke belakang, mengundur, menahan, sebahagian dari sesuatu, perkara yang kedua dan lain-lain.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 250 kali dalam Al-Qur’an dalam 6 bentuk.

Jadi kita sudah tengok beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah ِالأٓخِرَة (Hari Akhirat) dalam Baqarah:4

Kalimah اٰخِرِ (akhir) dalam Baqarah:8

Kalimah أُخَرَ‌ (yang lain) dalam Baqarah:184

Dan sekarang kita melihat kalimah تَأَخَّرَ (melewatkan)


 

Ayat 2:204

Mufradat 1,005: kalimah يُعجِبُ adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ dan ia bermaksud ‘menyebabkan tertarik’.

Kata dasar: ع ج ب yang bermaksud keajaiban, terpesona, terkejut, kagum, menggembirakan, menyenangkan, kagumi, mengejutkan.

Kita biasa gunakan kalimah ‘ajaib’ juga dalam bahasa kita.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 27 kali dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 1,006: kalimah قَولُ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘perkataan’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 68 (Baqarah:8): ق و ل yang bermaksud: bercakap, memanggil, dipanggil, perkataan, ucapan, memberi pendapat.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 1,722 kali dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 1006A: kalimah يُشْهِدُ adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ dan ia bermaksud ‘dia bersaksikan’.

Ia di dalam format Wazan IV (أفعل)

Kata dasar sama dengan Mufradat 188 (Baqarah:23): ش ه د yang bermaksud beri maklumat, saksi, hadir, beri penyaksian, menjadi saksi, tempat perjumpaan.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 160 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah jumpa beberapa contoh kata dasar ini digunakan dalam Al-Qur’an:

Kalimah شُهَدَاء (saksi) dalam Baqarah:36

Kalimah تَشهَدُونَ (kamu bersaksi) dalam Baqarah:84

Kalimah شَهٰدَة (persaksian) dalam Baqarah:140

Kalimah شَهِيدًا (sebagai saksi) dalam Baqarah:143

Kalimah شَهِدَ (dia telah menyaksikan) dalam Baqarah:185

Dan sekarang kita melihat kalimah يُشْهِدُ (dia bersaksikan)

 

Mufradat 1,007: kalimah أَلَدُّ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘suka berkelahi’.

Kata dasar: ل د د yang bermaksud berkelahi dengan seseorang, degil, menahan, menghalang.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 2 kali dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 1,008: kalimah خِصَامِ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘permusuhan’.

Kata dasar: خ ص م yang bermaksud berkelahi dengan keras, mengalahkan seseorang dalam perkelahian, antagonis.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 18 kali dalam Al-Qur’an.


 

Ayat 2:205

Mufradat 1,009: kalimah سَعَىٰ adalah dalam bentuk fi’il madhi dan ia bermaksud ‘telah berusaha’.

Kata dasar: س ع ي yang bermaksud berjalan laju, bergerak cepat, usaha yang tinggi, mempercepatkan, aktif, rajin, umur kanak-kanak yang sudah boleh berlari.

Kata dasar ini digunakan dalam kalimah ‘saie’ semasa Umrah dan Haji kerana ada tempat yang disunatkan berlari anak.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 30 kali dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 1,010: kalimah نَسلَ‌ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘keturunan’.

Kata dasar: ن س ل yang bermaksud mendapat anak, banyak keturunan.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 4 kali dalam Al-Qur’an.


 

Ayat 2:206

Mufradat 1,011: kalimah عِزَّةُ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘kemegahan’.

Kata dasar: ع ز ز yang bermaksud kuat, mulia, tidak boleh dikalahkan, mengalahkan, menang, dipandang tinggi, bernilai tinggi, kejayaan, megah, cemerlang, bangga dan keras sikap, tegas.

Nama Aziz, Azizah dan Nurul Izzah diambil dari kata dasar ini.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 119 kali dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 1,012: kalimah حَسبُ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘cukuplah’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 963 (Baqarah:202): ح س ب yang bermaksud berfikir, mengagak, membayangkan, berpendapat.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 109 kali dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 1,013: kalimah مِهَادُ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘tempat tinggal’, ‘tempat rehat’.

Kata dasar: م ه د yang bermaksud menjadikan sesuatu tempat datar dan selesa, mempersiapkan tempat, mendapat sesuatu, mengejar untuk mendapatkan sesuatu, berusaha untuk diri sendiri, menebarkan sesuatu (seperti menebarkan cadar pada katil).

Kata dasar ini digunakan sebanyak 16 kali dalam Al-Qur’an.


 

Ayat 2:207

Mufradat 1,014: kalimah يَشرِى adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ dan ia bermaksud ‘menjual’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 106 (Baqarah:16): ش ر ي yang bermaksud beli, jual, tukar, menyempurnakan pembelian, menolak, memilih, lebih suka.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 25 kali dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 1,015: kalimah ٱبتِغَآءَ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘pencarian’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 583 (Baqarah:90): ب غ ي yang bermaksud mengejar sesuatu, ingin kepada sesuatu, berusaha untuk mendapatkan sesuatu (dengan cara baik atau buruk), mencintai sesuatu, melampau dapat mendapatkan sesuatu, tidak taat, menderhaka, melebihi had, tidak benar, pelacur atau wanita tidak baik.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 96 kali dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 1,016: kalimah مَرضَاتِ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘keseronokan’, ‘redha’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 738 (Baqarah:120): ر ض و yang bermaksud puas hati, bersetuju, meluluskan, menerima, suka, berharap, merelakan.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 73 kali dalam Al-Qur’an dalam 11 bentuk.

Jadi kita sudah lihat beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah تَرضَى (redha) dalam Baqarah:120

Dan sekarang kita lihat kalimah مَرضَاتِ (‘keseronokan’, ‘redha’)


 

Ayat 2:208

Mufradat 1,017: kalimah سِلمِ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘agama Islam’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 485 (Baqarah:71): س ل م yang bermaksud selamat, membebaskan diri, ucapan selamat, cengkeram, menyerah diri, ikhlas, merendahkan diri, dalam keadaan baik, tidak cacat, lembut, Sulaiman.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 140 kali dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 1,018: kalimah ڪَآفَّةً adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘sepenuhnya’.

Kata dasar: ك ف ف yang bermaksud menahan, berhenti, menahan diri, menarik, mengeluarkan tangan.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 15 kali dalam Al-Qur’an.


 

Ayat 2:209

Mufradat 1,019: kalimah زَلَل adalah dalam bentuk fi’il madhi dan ia bermaksud ‘tergelincir’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 274 (Baqarah:36): ز ل ل yang bermaksud bergerak dari tepi ke tepi, gelincir, melakukan kesalahan, kurang baik, pemindahan.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 4 kali dalam Al-Qur’an.


 

Ayat 2:210

Mufradat 1,020: kalimah ظُلَلٍ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘bayangan’, ‘lindungan’, ‘naungan’.

Kata dasar: ظ ل ل yang bermaksud tinggal di belakang, menyambung melakukan sesuatu, meneruskan, memberi naungan, menutupi, perlindungan, keadaan gembira.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 33 kali dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 1,021: kalimah قُضِىَ adalah dalam bentuk fi’il madhi mabni majhul dan ia bermaksud ‘telah diputuskan’.

Kata dasar sama Mufradat 695 (Baqarah:117): ق ض ي yang bermaksud memberikan hukum, menjadikan, menyelesaikan sesuatu perkara, menjalankan arahan, selesai, pelepasan, mendedahkan.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 63 kali dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 1,022: kalimah أُمُورُ adalah dalam bentuk isim jamak dan ia bermaksud ‘perkara-perkara’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 235 (Baqarah:27): أ م ر yang bermaksud perintah, kuasa, nasihat, mengepalai.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 248 kali di dalam Al-Qur’an dalam 6 bentuk.

Jadi kita sudah lihat beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah َأَمَر (telah perintah) dalam Baqarah:27

Kalimah َتَأمُرُون (kamu menyuruh) dalam Baqarah:44

Kalimah ُيَأمُر (dia menyuruh) dalam Baqarah:67

Kalimah تُؤمَرُون (yang kamu diarahkan) dalam Baqarah:68

Kalimah أَمرِ‌ (arahan) dalam Baqarah:109

Kalimah أمرًا (satu perkara) dalam Baqarah:117

Dan sekarang kita melihat kalimah أُمُورُ (perkara-perkara)

 

Allahu a’lam. Sambung ke muka surat seterusnya.

Kemaskini: 14 Mac 2021

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s