Mufradat Mukasurat 51 (Ali Imran 10 – 15)

Ayat 3:11

Mufradat 1,391: kalimah دَأْبِ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘kebiasaan yang dilakukan’.

Kata dasar: ص أ ب yang bermaksud berusaha, rajin, bersemangat, menjadi penat, berpegang, pergi, berburu, gadai, tekun, kebiasaan, adat.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 6 kali dalam Al-Qur’an dalam 3 bentuk.

Mufradat 1,392: kalimah ذُنُوبِ‌ adalah dalam bentuk isim jamak dan ia bermaksud ‘dosa-dosa’.

Kata dasar: ذ ن ب yang bermaksud mengesan, membuat kisah, menambah lampiran, ikut rapat, dikesan, melakukan kesalahan, dosa, tidak taat, melampau

Kata dasar ini digunakan sebanyak 39 kali dalam Al-Qur’an dalam 2 bentuk.


 

Ayat 3:12

Mufradat 1,393: kalimah تُغْلَبُونَ adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ dan ia bermaksud ‘kamu dikalahkan’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 1,196 (Baqarah:249): غ ل ب yang bermaksud mengalahkan, menawan, melemahkan, menguasai, melebihi, lebih kuat dari segi kekuatan dan kuasa.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 31 kali dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah lihat beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah غَلَبَت atau غَلَبَ (telah mengalahkan) dalam Baqarah:249

Dan sekarang kita melihat kalimah تُغْلَبُونَ (kamu dikalahkan)


 

Ayat 3:13

Mufradat 1,394: kalimah فِئَتَيْنِ adalah dalam bentuk isim muthanna dan ia bermaksud ‘dua golongan’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 1,194 (Baqarah:249): ف أ ي yang bermaksud kumpulan.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 11 kali dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah lihat beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah فِئَةٍ (kumpulan) dalam Baqarah:249

Dan sekarang kiat melihat kalimah فِئَتَيْنِ (dua golongan)

 

Mufradat 1,395: kalimah الْتَقَتَا adalah dalam bentuk fi’il madhi muthanna dan ia bermaksud ‘(dua) telah bertemu’.

Ia di dalam format Wazan VIII (افتعل)

Kata dasar sama dengan Mufradat 106 (Baqarah:14): ل ق ي yang bermaksud berjumpa, bertemu, melihat, bertembung, mengalami, melalui, menerima, bertemu bersemuka, menuju ke arah sesuatu.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 146 kali di dalam Al-Qur’an dalam 16 bentuk.

Jadi kita sudah tengok beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah لَقُوا (mereka telah bertemu) dalam Baqarah:14

Kalimah تَلَقَّى (telah menerima) dalam Baqarah:37

Kalimah مُلٰقوا (yang bertemu) dalam Baqarah:46

Kalimah تُلقُوا (melemparkan) dalam Baqarah:195

Dan sekarang kita melihat kalimah الْتَقَتَا (telah bertemu)

Mufradat 1,396: kalimah تُقَاتِلُ adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ dan ia bermaksud ‘engkau berperang’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 407 (Baqarah:54): ق ت ل yang bermaksud bunuh, tertuduh, cubaan membunuh, berperang, menguasai, mengetahui sesuatu dengan mendalam.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 170 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah jumpa beberapa contoh kata dasar ini digunakan dalam Al-Qur’an:

Kalimah ٱقتُلُوٓاْ (kamu bunuhlah) dalam Baqarah:54

Kalimah َيَقتُلُون (mereka membunuh) dalam Baqarah:61

Kalimah قَتَلتُم (kamu telah membunuh) dalam Baqarah:72

Kalimah تَقتُلُونَ (kamu membunuh) dalam Baqarah:85

Kalimah يُقتَلُ (dibunuh) dalam Baqarah:154

Kalimah قَتلَى‌ (pembunuhan) dalam Baqarah:178

Kalimah قَـٰتِلُواْ (kamu perangilah) dalam Baqarah:190

Kalimah يُقَاتِلُونَ (mereka memerangi) dalam Baqarah:190

Kalimah قَتلِ‌ (pembunuhan) dalam Baqarah:191 di atas

Kalimah تُقَـٰتِلُوا (kamu memerangi) dalam Baqarah:191

Kalimah يُقَـٰتِلُوا (mereka memerangi) dalam Baqarah:191

Kalimah قَـٰتَلُوا (mereka telah memerangi) dalam Baqarah:191

Kalimah قِتَالُ (peperangan) dalam Baqarah:216

Kalimah نُقَـٰتِل (kita berperang) dalam Baqarah:246

Kalimah قَتَلَ (dia telah membunuh) dalam Baqarah:251

Kalimah ٱقتَتَلَ (berbunuh-bunuhan) dalam Baqarah:253

Kalimah ٱقتَتَلُواْ (mereka berbunuh-bunuhan) dalam Baqarah:253

Dan sekarang kita melihat kalimah تُقَاتِلُ (engkau berperang)

 

Mufradat 1,396: kalimah كَافِرَةٌ adalah dalam bentuk isim sifah dan ia bermaksud ‘orang-orang yang kufur’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 55 (Baqarah:6): ك ف ر yang bermaksud menutup, menyorokkan, menolak, ingkar, tidak percaya, tidak berterima kasih, tidak beriman, kuda hitam, malam yang gelap, petani.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 525 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah lihat beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah كَفَرُوا (mereka telah kufur) dalam Baqarah:6

Kalimah كافِرِين (orang-orang kufur) dalam Baqarah:19

Kalimah تَكفُرُونَ (kamu sedang kufur) dalam Baqarah:28

Kalimah كَافِرِ (yang menutup, kufur) dalam Baqarah:41

Kalimah كُفرِ (pengingkaran) dalam Baqarah:88

Kalimah يَڪفُرُوا (mereka kufur) dalam Baqarah:90

Kalimah يَكفُرُونَ (mereka sedang kufur) dalam Baqarah:91

Kalimah يَكفُرُ (dia kufur) dalam Baqarah:99

Kalimah کَفَرَ (dia telah kufur) dalam Baqarah:102

Kalimah تَكفُر (engkau kufur) dalam Baqarah:102

Kalimah کُفرَ (kekufuran) dalam Baqarah:108

Kalimah كُفَّارًا (dalam keadaan kufur) dalam Baqarah:109

Kalimah يَكفُر (dia kufur) dalam Baqarah:121

Kalimah كُفَّارٌ (orang-orang yang kufur/engkar) dalam Baqarah:161

Kalimah کَافِرٌ (orang yang kufur) dalam Baqarah:217

Kalimah يُكَفِّرُ (menghapuskan) dalam Baqarah:271

Dan sekarang kita melihat kalimah كَافِرَةٌ (orang yang kufur)

 

Mufradat 1,396: kalimah مِثْلَيْ adalah dalam bentuk isim mansub muthanna dan ia bermaksud ‘seperti dua’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 123 (Baqarah:17): م ث ل yang bermaksud berdiri tegak, mendirikan sesuatu, menyerupai sesuatu.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 169 kali dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah lihat beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah َمَثَل (‘perumpamaan’ atau ‘contoh’) dalam Baqarah:17

Kalimah ِمِثل (seperti) dalam Baqarah:23

Kalimah مَثَلًا (‘contoh‘, ‘misalan‘) dalam Baqarah:26

Dan sekarang kita melihat kalimah مِثْلَيْ (seperti dua)

 

Mufradat 1,397: kalimah رَأۡىَ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘pandangan’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 412 (Baqarah:55): ر أ ي yang bermaksud melihat, berfikir, pendapat, menghakimi, mengetahui, mimpi, menunjuk-nunjuk.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 328 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah jumpa beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah نرى (kami melihat) dalam Baqarah:55

Kalimah يُرِي (dia menunjukkan) dalam Baqarah:73

Kalimah أَرِي (tunjukkan) Baqarah:128

Kalimah يَرَى (dia melihat) dalam Baqarah:165

Kalimah يَرَوْنَ (mereka melihat) dalam Baqarah:165

Kalimah رَاَوُا (mereka telah melihat) dalam Baqarah:166

Kalimah تَرَ (engkau melihat) dalam Baqarah:243

Kalimah رِئَآءَ (menunjuk-nunjuk) dalam Baqarah:264

 

Mufradat 1,398: kalimah عَينِ adalah dalam bentuk isim muannath dan ia bermaksud ‘mata’.

Kata dasar: ع ي ن yang bermaksud mata, mata air, mata-mata, bunga, pilihan, penting, pemberi pinjam dan lain-lain.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 24 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah jumpa beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah عَيْنًا (mata air) dalam Baqarah:60

Dan sekarang kita melihat kalimah عَينِ (mata)

 

Mufradat 1,399: kalimah يُؤَيِّدُ adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ dan ia bermaksud ‘dia menyokong’.

Ia di dalam format Wazan II (فعّل)

Kata dasar: أ ي د yang bermaksud beri sokongan, menguatkan, mensahkan.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 11 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah jumpa beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah أَيَّد (dia telah membantu) dalam Baqarah:87

Dan sekarang kita melihat kalimah يُؤَيِّدُ (dia menyokong)

 

Mufradat 1,400: kalimah عِبْرَةً adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘pengajaran’.

Kata dasar: ع ب ر yang bermaksud menyeberangi, menterjemah, menyebut dengan jelas, mengambil pengalaman,

Kata dasar ini digunakan sebanyak 9 kali dalam Al-Qur’an di dalam 4 bentuk.


 

Ayat 3:14

Mufradat 1,401: kalimah شَّهَوَاتِ adalah dalam bentuk isim jamak dan ia bermaksud ‘perkara-perkara yang diingini’.

Kata dasar: ش ه و yang bermaksud mahu, berharap, mendambakan, keinginan, daya tarikan, tamak, selera, sesuatu yang diingini.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 13 kali dalam Al-Qur’an di dalam 3 bentuk.

Kalimah syahwat pun kita biasa gunakan di dalam bahasa kita.

 

Mufradat 1,402: kalimah بَنِينَ adalah dalam bentuk isim jamak dan ia bermaksud ‘anak-anak lelaki’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 169 (Baqarah:22): ب ن ي yang bermaksud bangunan, binaan, menjadi gemuk, membela, mengajar, anak, dahan pokok, tulang rusuk, pencuri atau perompak, orang yang bermusafir, pejuang, orang yang kaya, kulit yang digunakan sebagai bekas air, pelantar yang ditinggikan.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 184 kali di dalam Al-Qur’an dalam 9 bentuk.

Jadi kita sudah jumpa beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah ًبِنَاء (lelangit’ atau ‘kanopi) dalam Baqarah:22

Kalimah بَنِى (anak-anak) dalam Baqarah:40

Kalimah َأَبنَاء (anak-anak) dalam Baqarah:49

Kalimah ابنُ (anak) dalam Baqarah:87

 

Mufradat 1,403: kalimah قَنَاطِيرِ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘longgokan’.

Kata dasar: ق ن ط ر yang bermaksud kekayaan yang berlonggok, harta yang banyak, kebolehan (talent).

Kata dasar ini digunakan sebanyak 4 kali dalam Al-Qur’an di dalam 2 bentuk.

 

Mufradat 1,404: kalimah مُقَنْطَرَةِ adalah dalam bentuk isim sifah dan ia bermaksud ‘yang berlonggok’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 1,403 di atas: ق ن ط ر yang bermaksud kekayaan yang berlonggok, harta yang banyak, kebolehan (talent).

Kata dasar ini digunakan sebanyak 4 kali dalam Al-Qur’an di dalam 2 bentuk.

Jadi kita sudah jumpa beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah قَنَاطِيرِ (longgokan) dalam ayat 3:14 di atas

Dan sekarang kita melihat kalimah مُقَنْطَرَةِ (yang berlonggok)

 

Mufradat 1,405: kalimah ذَهَبِ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘emas’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 130 (Baqarah:17): ذ ه ب yang bermaksud pergi, meninggalkan, bawa pergi, menerima, menyampaikan, mati, berakhir, pendapat, kepercayaan, cara, emas.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 56 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah jumpa beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah ذَهَبَ (telah pergi) dalam Baqarah:17

Dan sekarang kita melihat kalimah ذَهَبِ (emas)

 

Mufradat 1,406: kalimah فِضَّةِ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘perak’.

Kata dasar: ف ض ض yang bermaksud memecahkan, merosakkan, membahagikan, menyelerakkan, perak, melebarkan, malapetaka

Kata dasar ini digunakan sebanyak 9 kali dalam Al-Qur’an dalam 2 bentuk.

 

Mufradat 1,407: kalimah خَيلِ adalah dalam bentuk isim jamak dan ia bermaksud ‘kuda-kuda’.

Kata dasar: خ ي ل yang bermaksud bersetuju pendapat dalam satu perkara, suka kepada sesuatu, lemah, membayangkan sesuatu di dalam minda, takut apabila hendak menghadapi peperangan, menahan diri dari orang ramai kerana pengecut, bersaing dengan orang lain kerana nak berbangga, meragukan, berlimpah-limpah dalam tanaman yang subur, pergi, bergerak dengan pantas, bertindak dengan kebanggaan, berjalan dengan kebanggaan, lemah dalam hati dan tubuh, tidak ada pasangan hidup.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 9 kali dalam Al-Qur’an dalam 3 bentuk.

 

Mufradat 1,408: kalimah مُسَوَّمَةِ adalah dalam bentuk isim sifah dan ia bermaksud ‘bertanda’.

Ia di dalam format Wazan II (فعّل)

Kata dasar sama dengan Mufradat 376 (Baqarah:49): س و م yang bermaksud menggembala, menimpakan sesuatu yang berat kepada seseorang, menyerang dengan keras.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 15 kali di dalam Al-Qur’an dalam 5 bentuk.

Jadi kita sudah jumpa beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah يَسُومُون (‘mereka mengenakan’, ‘mereka menimpakan) dalam Baqarah:49

Kalimah سِيمَا (tanda) dalam Baqarah:273

Dan sekarang kita melihat kalimah مُسَوَّمَةِ (bertanda)

 

Mufradat 1,409: kalimah أَنعَـٰمِ atau أَنعَـامِ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘binatang ternak’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 435 (Baqarah:58): ح س ن yang bermaksud cantik, baik, bagus.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 194 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah jumpa beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah َآنعَم (telah memberi nikmat) dalam Fatihah:7

Kalimah نِعْمَة (nikmat, pemberian, kurnia) dalam Baqarah:40

kalimah نِعِمَّا (telah melakukan kebaikan) dalam Baqarah:271

Dan sekarang kita melihat kalimah أَنعَـٰمِ (binatang ternak)

 

Mufradat 1,410: kalimah حُسنُ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘baik’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 435 (Baqarah:58): ح س ن yang bermaksud cantik, baik, bagus.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 194 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah jumpa beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah مُحسِنِين (orang-orang yang melakukan perbuatan yang baik) dalam Baqarah:58

Kalimah إِحْسَانًا (berlaku baik) dalam Baqarah:83

Kalimah حُسنًا (yang baik) dalam Baqarah:83 juga

kalimah أَحسَن (lebih baik) dalam Baqarah:138

kalimah أَحسِنُوٓاْ‌ۛ (kamu berbuat baiklah) dalam Baqarah:195

Kalimah حَسَنَةً (baik) dalam Baqarah:201

Dan sekarang kita melihat kalimah حُسنُ (baik)


 

Mufradat 1,411: kalimah مَـَٔابِ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘tempat menetap’.

Kata dasar: أ و ب yang bermaksud tempat kembali, bertaubat, tenggelam (seperti bintang tenggelam), pulang, gema, cahaya yang terbit di waktu malam.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 17 kali dalam Al-Qur’an dalam 4 bentuk.


 

Ayat 3:15

Mufradat 1,412: kalimah أُنَبِّئُ adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ dan ia bermaksud ‘aku memberitahu’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 270 (Baqarah:31): ن ب أ yang bermaksud yang bersifat tinggi, memberitahu, menjelaskan, bercakap dengan suara yang senyap, nabi, datang, maklumat, penerangan, berita, cerita dan lain-lain.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 160 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah jumpa beberapa contoh kata dasar ini digunakan dalam Al-Qur’an:

Kalimah أَنۢبِـُٔوا (kamu beritahulah) dalam Baqarah:31

Kalimah أَنۢبِـأ (engkau beritahulah) dalam Baqarah:33

Kalimah َنَبِيِّن (para Nabi) dalam Baqarah:61

Kalimah أنبِيَاءَ (para Nabi) dalam Baqarah:91

Kalimah نَبِيُّونَ (para Nabi) dalam Baqarah:136

Kalimah نَبِيٍّ (seorang Nabi) dalam Baqarah:246

Dan sekarang kita melihat kalimah أُنَبِّئُ (aku memberitahu)

 

Mufradat 1,413: kalimah رِضْوَانٌ atau رِضْوَٰنٌ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘persetujuan’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 738 (Baqarah:120): ر ض و yang bermaksud puas hati, bersetuju, meluluskan, menerima, suka, berharap, merelakan.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 73 kali dalam Al-Qur’an dalam 11 bentuk.

Jadi kita sudah jumpa beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah تَرضَى (redha) dalam Baqarah:120

Kalimah مَرضَاتِ (‘keseronokan’, ‘redha’) dalam Baqarah:207

Kalimah تَرَاضَوْا (mereka telah bersetuju) dalam Baqarah:232

Kalimah تَرَاضٍ (persetujuan bersama) dalam Baqarah:233

Kalimah تَرضَونَ (‘kamu redha’, ‘kamu bersetuju’) dalam Baqarah:282

Dan sekarang kita lihat kalimah رِضْوَانٌ (persetujuan)

 

Allahu a’lam. Sambung ke mukasurat yang seterusnya:

Kemaskini: 7 Februari 2021

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s