Mufradat Mukasurat 7 (Baqarah 38 – 48)

Mufradat Mukasurat 7 (55 Mufradat baru)

7004E323-815C-455D-B5E1-BF3489C57821

 

Ayat 2:38 (5 Mufradat Baru)

قُلنَا اهبِطوا مِنها جَميعًا

فَإِمّا يَأتِيَنَّكُم مِّنّي هُدًى

فَمَن تَبِعَ هُدايَ فَلا خَوفٌ عَلَيهِم وَلا هُم يَحزَنونَ

Mufradat 324: kalimah إمَّا adalah dalam bentuk harf (harf shart حرف شرط) yang bermaksud ‘apabila‘.

 

Mufradat 325: kalimah يَأتِيَنَّ adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ dengan nun taukid (penekanan) yang bermaksud ‘pasti didatangkan‘.

Kata dasar sama dengan Mufradat 186 (Baqarah:23): أ ت ي yang bermaksud datang, kejar, bawa ke hadapan, tunjuk, bertambah, mengeluarkan, bawa, bayar.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 549 kali di dalam Al-Qur’an dalam 6 bentuk.

Jadi kita sudah tengok beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah أتُوا (kamu bawalah) dalam Baqarah:23

Kalimah أُتُوا (mereka telah diberikan) dalam Baqarah:25

Dan sekarang kita lihat kalimah يَأتِيَنَّ (pasti didatangkan)

 

Mufradat 326: kalimah َتَبِع adalah dalam bentuk fi’il madhi yang bermaksud ‘telah ikut‘.

Kata dasar: ت ب ع yang bermaksud ikut, ekor langkah dari belakang dengan rapat, mengganti seseorang selepasnya, berterusan, pengikut, meniru, bantu, taat.

Kita selalu guna kalimah ini dalam ittiba’ rasul.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 172 kali di dalam Al-Qur’an.

Kalimat lain yang menggunakan katadasar yang sama:

2:102 إتَّبَعُ (mereka telah ikut)
2:120 تَتَّبِعُ (engkau ikuti)
2:120 اِتَّبَعَ (telah ikuti)
2:143 يَتَّبِعُ (mengikuti)
2:145 تَبِعُوا (mereka mengikuti)
2:145 تَابِعٍ (pengikut)
2:166 اتَّبِعُوا (mereka telah diikuti)
2:166 اتَّبِعُوا (mereka telah mengikuti)
2:168 تَتَّبِعُوا (mengikuti)
2:170 نَتَّبِعُ (kami ikut)
2:178 إتِّبَاعٌ (pengikutan)
2:262 يُتبِعُونَ (mereka mengikuti)
2:263 يَتبَعُ (mengikuti)
3:7 َيَتَّبِعُون (mereka mengikuti)
3:31 إتَّبِعُوا (kamu ikutlah)
4:92 مُتَتَابِعَينِ (berturutan)
4:115 يَتَّبِعْ (dia mengikuti)
5:48 تَتَّبِعْ (engkau ikut)
6:50 أتَّبِعُ (aku ikuti)
7:18 تَبِعَ (mengikuti)
7:175 أتبَعَ (aku telah mengikuti)
10:35 يُتَّبَعَ (dia diikuti)
10:89 تَتَّبِعاَنِّ (engkau berdua ikuti)
11:60 أُتبِعُوا (mereka telah diikuti)
14:21 تَبَعًا (sebagai pengikut)
15:18 أتبَعَ (dia telah mengikuti)
17:69 تَبِيعًا (yang membalas dendam)
24:31 تَابِعِينَ (pembantu)
26:52 َمُتَّبِعُون (yang diikuti)
26:60 أتبَعُوا (mereka telah mengikuti)
77:17 نُتبِعُ (kami ikutkan)

 

Mufradat 327: ٌkalimah خَوف adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘ketakutan‘.

Kata dasar: خ و ف yang bermaksud takut, menakutkan seseorang, mengurangkan dari sesuatu, mengambil sedikit demi sedikit, sembelih.

Mungkin ada yang pernah dengar Solat Khauf, iaitu solat jemaah ketika perang kerana takut diserang oleh musuh.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 124 kali di dalam Al-Qur’an.

Kalimat lain yang menggunakan katadasar yang sama:

Baqarah:114 خَائِفِينَ
Baqarah:182 خَافَ
Baqarah:229 يَخَافَا
Ali Imran:175 يُخَوِّفُ
Ali Imran:175 تَخَافُوا
Ali Imran:175 خَافُونِ
Nisa’:9 خَافُوا
Nisa’:34 تَخَافُونَ
Nisa’:128 خَافَتْ
Maidah:23 يَخَافُونَ
Maidah:28 أَخَافُ
Maidah:94 يَخَافُ
Maidah:108 يَخَافُوا
A’raf:56 خَوْفًا
Anfal:58 تَخَافَنَّ
A’raf:205 خِيفَةً
Hud:70 تَخَفْ
Nahl:47 تَخَوُّفٍ
Isra’:59 تَخْوِيفًا
Isra’:60 نُخَوِّفُ
Maryam:5 خِفْتُ
Taha:46 تَخَافَا
Taha:77 تَخَافُ
Qasas:7 تَخَافِي
Qasas:18 خَائِفًا
Zumar:36 يُخَوِّفُونَ

Mufradat 328: kalimah يَحزَنُون adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ jamak bagi يحزن yang bermaksud ‘mereka sedih‘.

Kata dasar: ح ز ن yang bermaksud sedih, meratapi.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 42 kali di dalam Al-Qur’an.

Kalimat lain yang menggunakan katadasar yang sama:

Ali Imran:139 تَحْزَنُوا
Ali Imran:176 يَحْزُنْ
An’am:33 يَحْزُنُ
A’raf:49 تَحْزَنُونَ
Taubah:40 تَحْزَنْ
Taubah:92 حَزَنًا
Yusuf:84 الْحُزْنِ
Maryam:24 تَحْزَنِي
Taha:40 تَحْزَنَ
Ahzab:51 يَحْزَنَّ
Fatir:34 الْحَزَنَ
Mujadilah:10 يَحْزُنَ


 

Ayat 2:39 (3 Mufradat Baru)

وَالَّذينَ كَفَروا وَكَذَّبوا بِئآيٰتِنا أُولٰئِكَ أَصحٰبُ النّارِ

هُم فيها خٰلِدونَ

Mufradat 329: kalimah كَذَّبُوا adalah dalam bentuk fi’il madhi jamak yang bermaksud ‘mereka telah mendustakan’.

Ia di dalam format Wazan II (فعّل)

Kata dasar sama dengan Mufradat 88 (Baqarah:10): ك ذ ب yang bermaksud: menipu, mengatakan sesuatu itu bukan fakta, menipu tentang sesuatu, reka tipuan, menyampaikan penipuan.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 282 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah jumpa beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah َيَكذِبُون (mereka mendustakan) dalam Baqarah:10

Dan sekarang kita lihat kalimah كَذَّبُوا (mereka telah mendustakan)

 

Mufradat 330: kalimah ءايٰتِ adalah dalam bentuk isim jamak yang bermaksud ‘ayat-ayat’, ‘tanda-tanda‘. Oleh itu, maksud ‘ayat’ asalnya adalah ‘tanda’.

Kata dasar: ا ي ا yang bermaksud tanda, wahyu, ayat, bukti, mukjizat, pelajaran, rumah agam

Kata dasar ini digunakan sebanyak 382 kali di dalam Al-Qur’an.

Kalimat lain yang menggunakan katadasar yang sama:

Baqarah:248 ءَايَةً
Isra’:12 ءَايَتَيْنِ

 

Mufradat 331: kalimah أَصحَـٰبُ adalah dalam bentuk isim jamak yang bermaksud ‘sahabat-sahabat’, ‘teman-teman’, ‘ahli-ahli‘.

Kata dasar: ص ح ب yang bermaksud menemani, bersangkutan, menjadi kawan atau teman, yang ada kaitan dengan seseorang atau sesuatu, pembantu, pasangan, isteri, melindungi.

Dari kata dasar ini, kita biasa gunakan kalimah ‘sahabat’ dalam bahasa kita.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 97 kali di dalam Al-Qur’an.

Kalimat lain yang menggunakan katadasar yang sama:

Nisa’:36 الصَّاحِبِ
An’am:101 صَاحِبَةٌ
Yusuf:39 اصَاحِبَ
Kahf:76 تُصَاحِبْ
Anbiya’:43 يُصْحَبُونَ
Luqman:15 صَاحِبْ
Qalam:48 صَاحِبِ


 

Ayat 2:40 (7 Mufradat Baru)

يٰبني إِسرٰءيلَ

اذكُروا نِعمَتِيَ الَّتي أَنعَمتُ عَلَيكُم

وَأَوفوا بِعَهدي أوفِ بِعَهدِكُم

وَإِيّٰيَ فَارهَبونِ

Mufradat 332: kalimah بَنِى adalah dalam bentuk isim jamak yang bermaksud ‘anak-anak‘ iaitu jamak kepada َّبُنَى. Macam kita semuanya Bani Adam (anak-anak Adam).

Kata dasar sama: ب ن و yang bermaksud anak lelaki, anak perempuan, anak-anak.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 162 kali di dalam Al-Qur’an.

Kalimat lain yang menggunakan katadasar yang sama:

Baqarah:49 أَبْنَاءَ
Baqarah:87 ابْنَ
Nisa’:23 بَنَاتُ
Maidah:18 أَبْنَؤُا
Maidah:27 ابْنَيْ
An’am:100 بَنِينَ
Yunus:90 بَنُوا
Hud:42 بُنَيَّ
Nahl:57 الْبَنَاتِ
Kahf:46 بَنُونَ
Nur:31 أَبْنَاءِ
Tahrim:12 ابْنَتَ

 

Mufradat 333: kalimah إسرَءيل adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘Israil‘. Israil adalah nama gelaran khas bagi Nabi Ya’kub a.s. Maknanya adalah hamba Allah, kerana isra dalam bahasa bangsa Yahudi ertinya adalah hamba, dan el ertinya Allah.

Kata dasar: ا س ر yang bermaksud untuk mengikat; menjadikan banduan; ikat; tawanan; bingkai; struktur; sendi; tawanan

Kalimah ini digunakan sebanyak 43 kali di dalam Al-Qur’an.

Kalimat lain yang menggunakan katadasar yang sama:

Baqarah:85 أُسَارَى
Anfal:67 أَسْرَى
Ahzab:33 تَأْسِرُونَ
Insan:8 أَسِيرًا
Insan:28 أَسْرَ

 

Mufradat 334: kalimah اذكُرُوا adalah dalam bentuk fi’il amr jamak bagi اذكر yang bermaksud ‘ingatlah‘.

Kata dasar: ذ ك ر yang bermaksud mengingati, mengingatkan, sebut, beritahu, membesarkan, memuji, memberi peringatan, berdakwah, lelaki.

Kita sudah biasa dengar kalimah seperti zikir, tazkirah, muzakarah dan sebagainya.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 292 kali di dalam Al-Qur’an.

Kalimat lain yang menggunakan katadasar yang sama:

Baqarah:114 يُذْكَرَ
Baqarah:152 أَذْكُرُ
Baqarah:200 ذِكْرًا
Baqarah:221 يَتَذَكَّرُونَ
Baqarah:235 تَذْكُرُونَ
Baqarah:282 تُذَكِّرَ
Ali Imran:3 الذِّكْرِ
Ali Imran:135 ذَكَرُوا
Ali Imran:191 يَذْكُرُونَ
Ali Imran:195 ذَكَرٍ
Nisa’:11 ذَكَرِ
Maidah:13 ذُكِّرُوا
Maidah:110 اذْكُرْ
An’am:68 ذِكْرَى
An’am:70 ذَكِّرْ
An’am:80 تَتَذَكَّرُونَ
An’am:118 ذُكِرَ
An’am:121 يُذْكَرِ
An’am:126 يَذَّكَّرُونَ
An’am:139 ذُكُورِ
An’am:143 الذَّكَرَيْنِ
An’am:152 تَذَكَّرُونَ
A’raf:201 تَذَكَّرُوا
Yunus:71 تَذْكِيرِ
Hud:114 ذَاكِرِينَ
Yusuf:45 دَكَرَ
Yusuf:85 تَذْكُرُ
Ra’d:19 يَتَذَكَّرُ
Isra’:41 يَذَّكَّرُوا
Isra’:46 ذَكَرَ
Kahf:57 ذُكِّرَ
Maryam:67 يَذْكُرُ
Taha:3 تَذْكِرَةً
Hajj:28 يَذْكُرُوا
Hajj:40 يُذْكَرُ
Nur:36 يُذْكَرَ
Furqan:62 يَذَّكَّرَ
Syuara’:165 الذُّكْرَانَ
Ahzab:34 اذْكُرْنَ
Ahzab:35 الذَّاكِرَاتِ
Fatir:37 تَذَكَّرَ
Syura:49 الذُّكُورَ
Syura:50 ذُكْرَانًا
Qamar:15 مُدَّكِرٍ
Insan:1 مَذْكُورًا
Ghasyiah:21 مُذَكِّرٌ

 

Mufradat 335: kalimah نِعْمَة adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘nikmat’, ‘pemberian’, ‘kurnia‘.

Kata dasar sama dengan Mufradat 23 (Fatihah:7): ن ع م yang bermaksud menjalani kehidupan yang mudah, menikmati kesenangan kehidupan, gembira, kesenangan, keselesaan, memberi hadiah.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 140 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah tengok beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah َآنعَم (telah memberi nikmat) dalam Fatihah:7

Dan sekarang kita melihat kalimah نِعْمَة (nikmat, pemberian, kurnia)

 

Mufradat 336: kalimah أوفُوا adalah dalam bentuk fi’il amr jamak yang bermaksud ‘kamu penuhilah

Kata dasar: و ف ي yang bermaksud mencapai ke hujung, memenuhi janji, menjalankan amanah, membayar hutang, mati.

Kalimat ‘wafat’ diambil dari kata dasar ini.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 66 kali di dalam Al-Qur’an.

Kalimat lain yang menggunakan katadasar yang sama:

Baqarah:177 الْمُوفُونَ
Baqarah:234 يُتَوَفَّوْنَ
Baqarah:272 يُوَفَّ
Baqarah:281 تُوَفَّى
Ali Imran:25 وُفِّيَتْ
Ali Imran:55 مُتَوَفِّى
Ali Imran:57 يُوَفِّي
Ali Imran:76 أَوْفَى
Ali Imran:185 تُوَفَّوْنَ
Ali Imran:193 تَوَفَّ
Nisa’:15 يَتَوَفَّى
Nisa’:97 تَوَفَّى
An’am:61 تَوَفَّتْ
Yunus:46 نَتَوَفَّيَنَّ
Hud:15 نُوَفِّ
Hud:111 يُوَفِّيَنَّ
Yusuf:88 أَوْفِ
Ra’d:20 يُوفُونَ
Nahl:28 تَتَوَفَّى
Hajj:5 يُتَوَفَّى
Hajj:29 يُوفُوا
Nur:39 وَفَّى
Zumar:10 يُوَفَّى
Mutaffifin:2 يَسْتَوْفُونَ

 

Mufradat 337: kalimah ِأُوف adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ yang bermaksud ‘aku memenuhi

Kata dasar sama dengan mufradat di atas: و ف ي yang bermaksud mencapai ke hujung, memenuhi janji, menjalankan amanah, membayar hutang, mati.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 66 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah lihat beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah أوفُوا (kamu penuhilah) dalam Baqarah:40 di atas

Dan sekarang kita melihat kalimah ِأُوف (aku memenuhi)

 

Mufradat 338: kalimah ارْهَبُوا adalah dalam bentuk fi’il amar jamak yang bermaksud ‘takutlah kamu‘.

Kata dasar: ر ه ب yang bermaksud menjadi takut, kagum, rahib.

Dari kata dasar inilah menjadi istilah ‘rahib’.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 12 kali di dalam Al-Qur’an.

Kalimat lain yang menggunakan katadasar yang sama:

Maidah:82 رُهْبَانًا
A’raf:116 اسْتَرْهَبُوا
A’raf:154 يَرْهَبُونَ
Anfal:60 تُرْهِبُونَ
Taubah:31 رُهْبَانَ
Taubah:34 الرُّهْبَانِ
Anbiya’:90 رَهَبًا
Qasas:32 الرَّهْبِ
Hadis:27 رَهْبَانِيَّةً
Hashr:13 رَهْبَةً


 

Ayat 2:41 (9 Mufradat Baru)

وَءآمِنوا بِما أَنزَلتُ

مُصَدِّقًا لِّمّا مَعَكُم

وَلا تَكونوا أَوَّلَ كافِرٍ بِهِ

وَلا تَشتَروا بِئآيٰتي ثَمَنًا قَليلًا

وَإِيّايَ فَاتَّقونِ

Mufradat 339: kalimah مُصَدِّقًا adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘membenarkan‘.

Kata dasar sama seperti Mufradat 192 (Baqarah:23): ص د ق yang bermaksud bercakap benar, membenarkan apa yang dikatakan orang, memenuhi janji, percaya kepada seseorang, beri sedekah, pujian.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 155 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah tengok beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah صٰدِقِين (orang-orang yang benar) dalam Baqarah:23

Dan sekarang kita melihat kalimah مُصَدِّقًا (membenarkan)

 

Mufradat 340: kalimah لِمَا adalah dalam bentuk harf yang bermaksud ‘untuk apa‘, ‘yang‘.

 

Mufradat 341: kalimah مَعَ adalah dalam bentuk isim (dzarf makan) yang bermaksud ‘bersama dengan‘.

Kata dasar: م ع yang bermaksud perhimpunan atau himpunan di tempat atau masa yang sama; pada satu masa; walau apa pun; walaupun; namun begitu; serentak; dengan; disertai; bersama.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 164 kali di dalam Al-Qur’an di dalam bentuk ini sahaja.

 

Mufradat 342: kalimah تَكونوا adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ jamak yang bermaksud ‘kamu menjadi‘.

Kata dasar sama dengan Mufradat 86 (Baqarah:10): ك و ن yang bermaksud menjadi, terjadi, berlaku, mengambil tempat.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 1,390 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah tengok beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah كَانُوا (ada pun mereka) dalam Baqarah:10

Kalimah كُنتُم (adalah kamu) dalam Baqarah:23

Kalimah َكَان (adalah ia) dalam Baqarah:34

Kalimah تَكُونَا (jadilah kamu berdua) dalam Baqarah: 35

Kalimah كانا (adalah mereka berdua) dalam Baqarah:36

Dan sekarang kita melihat kalimah تَكونوا (kamu menjadi).

 

Mufradat 343: kalimah َأَوَّل adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘yang awal-awal’, ‘yang mula-mula’. Bahasa Melayu pun menggunakan kalimah yang sama juga.

Kata dasar: ا و ل yang bermaksud kembali, menjadi sebelumnya, kembali, mentafsir, menerangkan, buat perjanjian, menarik diri, menjadi, mempengerusikan, perintah atau berkuasa, menjadi sesuatu, meletakkan dalam keadaan/keadaan yang sepatutnya, menggunakan, benda atau tempat dari mana dia berasal, atau datang, asalnya atau sumbernya; keadaan asalnya, keadaan, kuantiti, beratnya, mana-mana tempat, tindakan asal, untuk mengembalikan atau memulihkan kepada keadaan asal, menerangkan, dilihat dari jauh.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 170 kali di dalam Al-Qur’an.

Kalimat lain yang menggunakan katadasar yang sama:

Baqarah:49 ءَالَ
Baqarah:179 أُولِي
Baqarah:269 أُولُوا
Ali Imran:7 تَأْوِيلَ
Nisa’:59 تَأْوِيلًا
An’am:25 الْأَوَّلِينَ
A’raf:38 أُولَى
Taubah:100 الْأَوَّلُونَ
Talaq:6 أُولَاتِ

 

Mufradat 344: kalimah كَافِرِ adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘yang menutup’, ‘kufur‘.

Kata dasar sama dengan Mufradat 55 (Baqarah:6): ك ف ر yang bermaksud menutup, menyorokkan, menolak, ingkar, tidak percaya, tidak berterima kasih, tidak beriman, kuda hitam, malam yang gelap, petani.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 525 kali dalam Al-Qur’an dalam 14 bentuk.

Jadi kita sudah tengok beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah كَفَرُوا (mereka telah kufur) dalam Baqarah:6

Kalimah كافِرِين (orang-orang kufur) dalam Baqarah:19

Kalimah تَكفُرُونَ (kamu sedang kufur) dalam Baqarah:28

Dan sekarang kita melihat kalimah كَافِرِ (yang menutup, kufur)

 

Mufradat 345: kalimah تَشتَرُوا adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ jamak. Ia bermaksud ‘kamu menjual’, ‘kamu menukar‘.

Kata dasar sama dengan Mufradat 117 (Baqarah:16): ش ر ي yang bermaksud beli, jual, tukar, menyempurnakan pembelian, menolak, memilih, lebih suka.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 25 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah tengok beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah اشتَرَوا (mereka telah membeli) dalam Baqarah:16

Dan sekarang kita melihat kalimah تَشتَرُوا (kamu menjual, kamu menukar)

 

Mufradat 346: kalimah ثَمَنًا adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘harga‘.

Kata dasar: ث م ن yang bermaksud nilai, harga, 1 bahagian dari 8 (1/8), lapan, lapan belas, lapan puluh.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 19 kali di dalam Al-Qur’an.

Kalimat lain yang menggunakan katadasar yang sama:

Nisa’:12 الثُّمُنُ
An’am:143 ثَمَانِيَةَ
Kahf:22 ثَامِنُ
Nur:4 ثَمَانِينَ
Qasas:27 ثَمَانِيَ

 

Mufradat 347: kalimah قَليلًا adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘sedikit’, ‘kecil‘.

Kata dasar: ق ل ل yang bermaksud sedikit dari segi bilangan, jarang, kecil.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 76 kali di dalam Al-Qur’an.

Kalimat lain yang menggunakan katadasar yang sama:

Baqarah:249 قَلِيلَةٍ
Ali Imran:197 قَلِيلٌ
Nisa’:7 قَلَّ
A’raf:57 أَقَلَّتْ
Anfal:44 يُقَلِّلُ
Kahf:39 أَقَلَّ
Syuaraa’:54 قَلِيلُونَ


 

Ayat 2:42 (3 Mufradat Baru)

وَلا تَلبِسُوا الحَقَّ بِالبٰطِلِ

وَتَكتُمُوا الحَقَّ وَأَنتُم تَعلَمونَ

Mufradat 348: kalimah تلبسوا adalah dalam bentuk fi’il mudhari majzoom jamak yang bermaksud ‘mencampuradukkan‘.

Kata dasar: ل ب س yang bermaksud memakai pakaian, menutup tubuh, menutup, sesuatu yang dipakai pada tubuh, keliru, menjadikan sesuatu samar-samar, menyibukkan diri dengan sesuatu, melibatkan diri dengan sesuatu, mencampurkan sesuatu.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 23 kali di dalam Al-Qur’an.

Kalimat lain yang menggunakan katadasar yang sama:

Baqarah:187 لِبَاسٌ
Ali Imran:71 تَلْبِسُونَ
An’am:9 لَبَسَ
An’am:9 يَلْبِسُونَ
An’am:65 يَلْبِسَ
An’am:82 يَلْبِسُوا
A’raf:26 لِبَاسًا
Anbiya’:80 لَبُوسٍ
Qaf:15 لَبْسٍ

 

Mufradat 349: kalimah بٰطِل adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘kepalsuan‘.

Kata dasar: ب ط ل yang bermaksud palsu, tidak benar, salah, rekaan sahaja, tiada asas, tidak berharga, sia-sia, tidak menguntungkan, tiada kebaikan padanya, tidak diterima, berani dalam peperangan, mengejar sesuatu yang tidak bernilai.

Dari kata dasar ini, kita selalu gunakan kalimah ‘batal’ dan kita juga biasa guna kalimah bathil.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 36 kali di dalam Al-Qur’an.

Kalimat lain yang menggunakan katadasar yang sama:

Baqarah:264 تُبْطِلُوا
Ali Imran:191 بَاطِلًا
A’raf:118 بَطَلَ
A’raf:173 الْمُبْطِلُونَ
Anfal:8 يُبْطِلَ

 

Mufradat 350: kalimah تَكْتُمُوا adalah dalam bentuk fi’il madhi jamak yang bermaksud ‘kamu telah menyembunyikan‘.

Kata dasar sama dengan Mufradat 287 (Baqarah:33): ك ت م yang bermaksud menyembunyikan, menahan, sorok, pegang.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 21 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah tengok beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah تَكتُمُون (kamu menyembunyikan) dalam Baqarah:33

Dan sekarang kita lihat kalimah تَكْتُمُوا (kamu telah menyembunyikan)

 

Tahniah, anda telah tahu 46,972 (60%) dari kalimat di dalam Al-Qur’an.


 

Ayat 2:43 (5 Mufradat Baru)

وَأَقيمُوا الصَّلَوٰةَ

وَءآتُوا الزَّكَوٰةَ

وَاركَعوا مَعَ الرّٰكِعينَ

Mufradat 351: kalimah أقيموا adalah dalam bentuk fi’il amar jamak yang bermaksud ‘kamu dirikanlah‘.

Kata dasar sama dengan Mufradat 21 (Fatihah:6): ق و م yang bermaksud tegak berdiri, kukuh, bangkit berdiri, menguruskan, menjadikan sesuatu lurus, kaum, masyarakat, tempat tinggal, kedudukan.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 660 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah tengok beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah مُستَقِيم (yang tegak) dalam Fatihah:6

Kalimah َيُقِيمُون (mereka mendirikan) dalam Baqarah:3

Kalimah قامُوا (mereka telah berdiri) dalam Baqarah:20

Dan sekarang kita lihat kalimah أقيموا (kamu dirikanlah)

 

Mufradat 352: kalimah ءَاتُواْ adalah dalam bentuk fi’il amar jamak yang bermaksud ‘kamu berikanlah‘, ‘kamu tunaikanlah

Ia di dalam format Wazan IV (أفعل)

Kata dasar sama dengan Mufradat 186 (Baqarah:23): أ ت ي yang bermaksud datang, kejar, bawa ke hadapan, tunjuk, bertambah, mengeluarkan, bawa, bayar.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 549 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah tengok beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah أتُوا (kamu bawalah) dalam Baqarah:23

Kalimah أُتُوا (mereka telah diberikan) dalam Baqarah:25

Kalimah يَأتِيَنَّ (pasti didatangkan) dalam Baqarah:38

Dan sekarang kita melihat kalimah ءَاتُواْ (kamu berikanlah)

 

Mufradat 353: kalimah زَكَوة adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘zakat‘.

Kata dasar: ز ك و yang bermaksud meningkat, membesar, menjadi suci, penyucian, pembersihan, kebaikan, zakat.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 59 kali di dalam Al-Qur’an.

Kalimat lain yang menggunakan katadasar yang sama:

Baqarah:151 يُزَكِّي
Baqarah:232 أَزْكَى
Nisa’:49 يُزَكُّونَ
Taubah:103 تُزَكِّي
Kahf:74 زَكِيَّةً
Maryam:19 زَكِيًّا
Taha:76 تَزَكَّى
Nur:21 زَكَى
Fatir:18 يَتَزَكَّى
Najm:32 تُزَكُّوا
Abasa:3 يَزَّكَّى
Syams:9 زَكَّا

 

Mufradat 354: kalimah ٱركَعُواْ adalah dalam bentuk fi’il amar jamak, yang bermaksud ‘kamu rukuklah’, ‘kamu tunduklah‘.

Kata dasar: ر ك ع yang bermaksud tunduk, bengkok, merendah diri, menundukkan kepala.

Dari kata dasar inilah terjadinya perkataan rukuk dalam solat.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 13 kali di dalam Al-Qur’an.

Kalimat lain yang menggunakan katadasar yang sama:

2:43 رَاكِعِينَ (orang-orang yang rukuk)
2:125 (yang melakukan rukuk)
3:43 ارْكَعِي (engkau rukuklah)
5:55 رَاكِعُونَ (orang-orang yang rukuk)
38:24 رَاكِعًا (dalam keadaan rukuk)
48:29 رُكَّعًا (dalam keadaan rukuk)
77:48 يَرْكَعُونَ (mereka rukuk)

 

Mufradat 355: kalimah رٰكِعِين atau راكِعِين adalah dalam bentuk isim jamak yang bermaksud ‘orang-orang yang rukuk‘.

Kata dasar sama dengan mufradat sebelum ini.

Jadi kita sudah lihat beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah ٱركَعُواْ (kamu rukuklah)

Dan sekarang kita melihat kalimah رٰكِعِين (orang-orang yang rukuk)


 

Ayat 2:44 (5 Mufradat Baru)

۞ أَتَأمُرونَ النّاسَ بِالبِرِّ

وَتَنسَونَ أَنفُسَكُم

وَأَنتُم تَتلونَ الكِتٰبَ

أَفَلا تَعقِلونَ

Mufradat 356: kalimah َتَأمُرُون adalah fi’il mudhari jamak yang bermaksud ‘kamu menyuruh‘.

Kata dasar sama dengan Mufradat 238 (Baqarah:27): أ م ر yang bermaksud perintah, kuasa, nasihat, mengepalai.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 248 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah tengok beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah َأَمَر (dia telah perintah) dalam Baqarah:27

Dan sekarang kita lihat kalimah َتَأمُرُون (kamu menyuruh)

 

Mufradat 357: ّkalimah بِرِّ adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘kebaikan‘.

Kata dasar: ب ر ر yang bermaksud baik, lembut, pemurah, benar, kata-kata yang baik.

Kalau biasa dengar kalimah abrar diambil dari katadasar ini.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 32 kali di dalam Al-Qur’an.

Kalimat lain yang menggunakan katadasar yang sama:

Baqarah:224 تَبَرُّوا
Maryam:14 بَرًّا
Insan:5 الْأَبْرَارَ
Abasa:16 بَرَرَةٍ

 

Mufradat 358: kalimah تَنسَون adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ jamak yang bermaksud ‘kamu lupa‘.

Kata dasar: ن س ي yang bermaksud lupa, melupakan, meninggalkan, buat tidak endah.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 45 kali di dalam Al-Qur’an.

Kalimat lain yang menggunakan katadasar yang sama:

Baqarah:237 تَنْسَوُا
Maidah:13 نَسُوا
An’am:68 يُنْسِيَنَّ
Yusuf:42 أَنْسَا
Kahf:57 نَسِيَ
Kahf:61 نَسِيَا
Kahf:63 أَنْسَانِي
Maryam:23 نَسْيًا
Maryam:23 مَنْسِيًّا
Maryam:64 نَسِيًّا
Taha:52 يَنْسَى
Taha:126 تُنْسَى
Mukminoon:110 أَنْسَوْ
Qasas:77 تَنْسَ
A’la:6 تَنْسَى

 

Mufradat 359: kalimah تَتلُون adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ jamak yang bermaksud ‘kamu membacakan‘.

Kata dasar: ت ل و yang bermaksud ikut, berjalan di belakang, meniru, mengejar, berturutan, baca, membacakan, mengulang bacaan, menyatakan, ikut menyanyi sekali.

Dari kata dasar ini menjadi kalimah: tilawah.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 63 kali di dalam Al-Qur’an.

Kalimat lain yang menggunakan katadasar yang sama:

2:102 تَتلُوا (mereka telah bacakan)
2:121 تِلَاوَتٌ (pembacaan)
2:129 يَتلُوا (yang akan membacakan)
2:252 نَتلُوا (kami bacakan)
3:93 اتلُوا (kamu bacakanlah)
3:101 تُتلَى (dibacakan)
4:127 يُتلَى (dibacakan)
5:27 اتلُ (engkau bacakanlah)
8:2 تُلِيَتْ (dibacakan)
10:16 تَلَوا (telah bacakan)
27:92 أتلُوَا (aku bacakan)
37:3 تَالِيَاتِ (yang membacakan)

 

Mufradat 360: kalimah تَعقِلُون adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ jamak. Ia bermaksud ‘menggunakan akal‘ atau ‘berfikir‘.

Kata dasar: ع ق ل yang bermaksud menyambung, menahan, bijak, pandai, faham, bayar diyat, turun dari tanah tinggi, menahan diri.

Dalam bahasa kita pun, kita menggunakan kalimah ‘akal’.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 49 kali di dalam Al-Qur’an.

Kalimat lain yang menggunakan katadasar yang sama:

Baqarah:75 (mereka telah memahami) عَقَلُوا
Baqarah:164 (mereka memahami) يَعْقِلُونَ
Ankabut:43 يَعْقِلُ


 

Ayat 2:45 (5 Mufradat Baru)

وَاستَعينوا بِالصَّبرِ وَالصَّلَوٰةِ

وَإِنَّها لَكَبيرَةٌ إِلّا عَلَى الخٰشِعينَ

Mufradat 361: kalimah استَعِينُوا adalah dalam bentuk fi’il amar jamak yang bermaksud ‘kamu mintalah pertolongan‘.

Kata dasar sama dengan Mufradat 17 (Fatihah:5): ع و ن yang bermaksud pertengahan umur; membantu; menolong.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 11 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah tengok beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah نَسْتَعِين (kami memohon pertolongan) dalam Fatihah:5

Dan sekarang kita lihat kalimah استَعِينُوا (kamu mintalah pertolongan)

 

Mufradat 362: Kalimah صَبرِ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘sabar‘.

Kata dasar ص ب ر yang bermaksud mengikat, bersabar, berterusan, menahan diri dari melanggar undang-undang, menahan diri dari menunjukkan kesedihan dan pergolakan.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 103 kali di dalam Al-Qur’an.

Kalimat lain yang menggunakan katadasar yang sama:

Baqarah:61 نَصْبِرَ (kami sabar)
Baqarah:153 الصَّابِرِينَ

Baqarah:175 أَصْبَرَ
Baqarah:250 صَبْرًا
Ali Imran:120 تَصْبِرُوا
Ali Imran:200 اصْبِرُوا
Ali Imran:200 صَابِرُوا
An’am:34 صَبَرُوا
Anfal:65 صَابِرُونَ
Anfal:66 صَابِرَةٌ
Yunus:109 اصْبِرْ
Yusuf:18 صَبْرٌ
Yusuf:90 يَصْبِرْ
Ibrahim:5 صَبَّارٍ
Ibrahim:12 نَصْبِرَنَّ
Kahf:68 تَصْبِرُ
Kahf:69 صَابِرًا
Maryam:65 اصْطَبِرْ
Furqan:20 تَصْبِرُونَ
Ahzab:35 الصَّابِرَاتِ
Fussilat:24 يَصْبِرُوا
Syura:43 صَبَرَ

 

Mufradat 363: Harf ل adalah dalam bentuk penguat yang dinamakan Lam taukid,  لاَمُ التَّوْكِيْدِ. Taukid secara bahasa bererti ‘menguatkan’. Dan menurut istilah taukid digunakan untuk menguatkan atau menghilangkan keragu-raguan dari pendengar.

 

Mufradat 364: kalimah كَبِيرَةٌ adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘besar’, ‘berat’, ‘susah’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 293 (Baqarah:34): ك ب ر yang bermaksud keras, besar, hebat, membesar.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 11 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah tengok beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah استَكبَر (sombong) dalam Baqarah:34

Dan sekarang kita lihat kalimah كَبِيرَةٌ (‘besar’, ‘berat’, ‘susah’)

 

Mufradat 365: kalimah  خٰشِعِين atau خاشِعِين adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘khusyuk‘ atau ‘orang yang merendahkan diri‘.

Kata dasar: خ ش ع yang bermaksud merendahkan diri, tidak bergerak, merendahkan mata atau suara, menjadi kurus, menjadi kering, menundukkan kepala, takut.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 17 kali di dalam Al-Qur’an.

Kalimat lain yang menggunakan katadasar yang sama:

Isra’:109 خُشُوعًا
Taha:108 خَشَعَتِ
Mukminoon:2 خَاشِعُونَ
Fussilat:39 خَاشِعَةً
Ahzab:35 الْخَاشِعَاتِ
Qamar:7 خُشَّعًا
Hadid:16 تَخْشَعَ
Hashr:21 خَاشِعًا

Tahniah, anda telah tahu 47,477 (61%) dari kalimat di dalam Al-Qur’an.


 

Ayat 2:46 (3 Mufradat Baru)

الَّذينَ يَظُنّونَ أَنَّهُم مُّلٰقو رَبِّهِم

وَأَنَّهُم إِلَيهِ رٰجِعونَ

Mufradat 366: kalimah يَظُنُّون adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ jamak yang bermaksud ‘mereka percaya‘.

Kata dasar: ظ ن ن yang bermaksud fikir, sangkaan, agak, percaya, tahu.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 69 kali di dalam Al-Qur’an.

Kita selalu dengar kalimah seperti husnul dzon, su’u zhon.

Kalimat lain yang menggunakan katadasar yang sama:

Baqarah:230 ظَنَّ
An’am:116 الظَّنَّ
A’raf:171 ظَنُّوا
Yunus:24 ظَنَّ
Yunus:36 ظَنًّا
Isra’:52 تَظُنُّونَ
Isra’:101 أَظُنُّ
Hajj:15 يَظُنُّ
Ahzab:10 الظُّنُونَا
Fath:6 الظَّانِّينَ
Qiyamah:25 تَظُنُّ

 

Mufradat 367: kalimah مُلٰقوا adalah dalam bentuk isim jamak yang bermaksud ‘yang bertemu‘.

Ia di dalam format Wazan III (فاعل)

Kata dasar sama dengan Mufradat 107 (Baqarah:14): ل ق ي yang bermaksud berjumpa, bertemu, melihat, bertembung, mengalami, melalui, menerima, bertemu bersemuka, menuju ke arah sesuatu.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 146 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah tengok beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah لَقُوا (mereka telah bertemu) dalam Baqarah:14

Kalimah تَلَقَّى (telah menerima) dalam Baqarah:37

Dan sekarang kita lihat kalimah مُلٰقوا (yang bertemu)

 

Mufradat 368: kalimah رٰجِعُون atau راجِعُون adalah dalam bentuk isim jamak yang bermaksud ‘mereka yang pulang‘.

Kata dasar sama dengan Mufradat 139 (Baqarah:18): ر ج ع yang bermaksud pulang, patah balik, menyalahkan seseorang, kembali, ulang, jawab, bawa jawapan, dipulangkan.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 104 kali dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah jumpa beberapa contoh kata dasar ini digunakan dalam Al-Qur’an.

Kalimah يَرجِعُون (mereka kembali) dalam Baqarah:18

Kalimah تُرجَعُون (kamu dikembalikan) dalam Baqarah:28

Dan sekarang kita melihat kalimah رٰجِعُون (mereka yang pulang)


 

Ayat 2:47 (1 Mufradat Baru)

يٰبَني إِسرٰءيلَ

اذكُروا نِعمَتِيَ الَّتي أَنعَمتُ عَلَيكُم

وَأَنّي فَضَّلتُكُم عَلَى العٰلَمينَ

Mufradat 369: kalimah َفَضَّل adalah dalam bentuk fi’il madhi yang bermaksud ‘telah melebihkan‘.

Kata dasar: ف ض ل yang bermaksud melebihi, terbanding, melepasi, lebih tinggi, kelebihan.

Kalimah fadhilat dan afdhal yang kita selalu sebutkan itu diambil dari kata dasar ini.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 104 kali dalam Al-Qur’an.

Kalimat lain yang menggunakan katadasar yang sama:

Baqarah:64 الْفَضْلَ
Baqarah:198 فَضْلًا
Nahl:71 فُضِّلُوا
Isra’:21 تَفْضِيلًا
Mukminoon:24 يَتَفَضَّلَ


 

Ayat 2:48 (9 Mufradat Baru)

وَاتَّقوا يَومًا لّا تَجزي نَفسٌ عَن نَّفسٍ شَيئًا

وَلا يُقبَلُ مِنها شَفٰعَةٌ

وَلا يُؤخَذُ مِنها عَدلٌ

وَلا هُم يُنصَرونَ

Mufradat 370: kalimah يَومًا adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘satu hari‘.

Kata dasar sama seperti Mufradat 11 (Fatihah:4): ي و م yang bermaksud hari, era, masa, hari ini, jangkamasa.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 405 kali di dalam Al-Qur’an.

Kalimat lain yang menggunakan katadasar yang sama:

Kalimah يَومٌ (masa, “period”, jangkamasa) dalam Fatihah:4

Dan sekarang kita melihat kalimah يَومًا (satu hari).

 

Mufradat 371: kalimah تجزى adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ yang bermaksud ‘melepaskan‘, ‘menebus’.

Kata dasar: ج ز ي yang bermaksud bayar sampai cukup, mencukupkan’, bayar hutang, jadi puas, bayar balik.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 118 kali di dalam Al-Qur’an.

Kalimat lain yang menggunakan katadasar yang sama:

Ali Imran:144 يَجْزِي
Nisa’:123 يُجْزَ
Maidah:38 جَزَاءً
An’am:93 تُجْزَوْنَ
An’am:120 يُجْزَوْنَ
An’am:160 يُجْزَى
Nahl:96 نَجْزِيَنَّ
Taha:15 تُجْزَى
Luqman:33 جَازٍ
Saba’:17 نُجَازِي
Najm:41 الْجَزَاءَ
Insan:12 جَزَا

 

Mufradat 372: kalimah ٌنَفس adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘jiwa‘.

Kata dasar sama dengan Mufradat 80 (Baqarah:9): ن ف س yang bermaksud: bernilai, didambakan, disayangi, disanjungi, darah, bernafas, jiwa, minda, keinginan dalaman, pengetahuan, bangga, kehebatan, kemuliaan, dan banyak lagi.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 298 kali di dalam Al-Qur’an dalam 4 bentuk.

Jadi kita sudah jumpa beberapa contoh kata dasar ini digunakan dalam Al-Qur’an.

Kalimah أَنفُسَ (diri-diri, jiwa-jiwa) dalam Baqarah:9

Dan sekarang kita melihat kalimah ٌنَفس (diri, jiwa)

 

Mufradat 373: kalimah شَيئًا adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘sedikit pun’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 160 (Baqarah:20): ش ي أ yang bermaksud berkeinginan, sesuatu, sedikit, apa sahaja.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 519 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah jumpa beberapa contoh kata dasar ini digunakan dalam Al-Qur’an:

Kalimah شَاءَ (dia mahu) di dalam Baqarah:20

Kalimah ٍشَىء (sesuatu) di dalam Baqarah:20

Kalimah شِئ (telah mahu) di dalam Baqarah:35

Dan sekarang kita melihat kalimah شَيئًا (sedikit pun)

 

Mufradat 374: kalimah يُقبَلُ adalah dalam dalam bentuk fi’il mudhari’ yang bermaksud ‘diterima‘.

Kata dasar sama dengan Mufradat 49 (Baqarah:4): ق ب ل yang bermaksud menerima, jumpa seseorang, mengadap seseorang, tunjuk persetujuan, dan banyak lagi.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 294 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah jumpa beberapa contoh kata dasar ini digunakan dalam Al-Qur’an.

Kalimah ِقَبْل (sebelum) dalam Baqarah:4

Dan sekarang kita melihat kalimah يُقبَلُ (diterima)

 

Mufradat 375: kalimah شَفٰعَة atau شَفاعَة adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘bantuan’, ‘rekomendasi’, ‘orang tengah‘.

Kata dasar: ش ف ع yang bermaksud menegakkan sesuatu yang senget, menggandakan sesuatu, pasangan, menghubungkan sesuatu yang sama sifat, melindungi, menjadi orang tengah, bagi rekomendasi untuk seseorang.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 31 kali di dalam Al-Qur’an.

Kalimat lain yang menggunakan katadasar yang sama:

Baqarah:255 يَشْفَعُ
An’am:51 شَفِيعٌ
An’am:94 شُفَعَاءَ
A’raf:53 يَشْفَعُوا
Anbiya’:28 يَشْفَعُونَ
Syuara’:100 شَافِعِينَ
Rum:13 شُفَعَؤُا
Fajr:3 الشَّفْعِ

 

Mufradat 376: kalimah ُيُؤخَذ adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ mabni majhul (bentuk pasif) yang bermaksud ‘diambil’, ‘diterima‘.

Kata dasar: أ خ ذ yang bermaksud mengambil, menerima, terkesan, memberi kesan, menangkap.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 273 kali di dalam Al-Qur’an.

Kalimat lain yang menggunakan katadasar yang sama:

2:51 اتَّخَذَ
2:54 اتِّخَاذِ
2:55 أَخَذَتْ
2:63 أَخَذَ
2:63 خُذُوا
2:67 تّتّّخِذُ
2:125 اتَّخِذُوا
2:165 يَتّّخِذُ
2:225 يُؤَاخِذُ
2:229 تأخذوا
2:255 تأخذ
2:260 خذ
2:267 ءاخِذِ
2:286 تُؤَاخِذُ
4:20 تأخذون
4:21 أخذن
4:25 متّخذات
4:102 يأخذوا
4:118 اتَّخِذَنَّ
4:161 اَخْذِ
5:5 متّخذى
7:73 يأخذ
7:74 تَتَّخِذونَ
7:146 يَتّّخِذوا
7:169 يأخذون
8:70 أُخِذ
11:56 ءاخِذٌ
16:68 اتَّخِذَى
18:51 متّخذ
19:17 اتَّخَذَتْ
51:16 ءاخِذِينَ
33:61 أُخِذوا
69:10 اخْذَةً
73:16 اَخْذًا

 

Mufradat 377: kalimah َُعَدل adalah dalam bentuk isim yang bermaksud ‘tebusan‘. Iaitu sesuatu yang dibayar untuk membebaskan seseorang.

Kata dasar: ع د ل yang bermaksud berlaku adil, sama rata, menegakkan keadilan, bayar tebusan, menegakkan, melencong dari jalan yang lurus, bertukar arah.

Dari kata ini kita biasa gunakan kalimah adil, keadilan.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 28 kali di dalam Al-Qur’an.

Kalimat lain yang menggunakan katadasar yang sama:

2:282 العَدلِ (keadilan)
4:3 تَعدِلُوا (berlaku adil)
5:8 اِعدِلُوا (kamu berlaku adillah)
5:95 عَدلُ (sama nilai)
6:1 يَعدِلُونَ (mereka menyamakan)
6:70 تَعدِلْ (menawarkan tebusan)
6:115 عَدلًا (keadilan)
7:159 يَعدِلُونَ (melakukan keadilan)
42:15 أَعدِلَ (aku berlaku adil)
82:7 عَدَلَ (menyeimbangkan)

 

Mufradat 378: kalimah يُنصَرُون adalah dalam bentuk fi’il mudhari jamak mabni majhul yang bermaksud ‘mereka dibantu‘.

Kata dasar: ن ص ر yang bermaksud bantu, pertahankan.

Kalau ada orang yang bernama Nasir, diambil dari kata dasar inilah.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 158 kali di dalam Al-Qur’an.

Kalimat lain yang menggunakan katadasar yang sama:

Baqarah:62 النَّصَارَى
Baqarah:111 نَصَارَى
Baqarah:250 انْصُرْ
Baqarah:270 أَنْصَارٍ
Ali Imran:13 بِنَصْرِهِ
Ali Imran:22 نَاصِرِينَ
Ali Imran:67 نَصْرَانِيًّا
Ali Imran:81 تَنْصُرُنَّ
Ali Imran:123 نَصَرَ
Ali Imran:160 يَنْصُرُ
Nisa’:45 نَصِيرًا
A’raf:157 نَصَرُوا
A’raf:192 نَصْرًا
A’raf:192 يَنْصُرُونَ
Anfal:72 اسْتَنْصَرُوا
Taubah:40 تَنْصُرُوا
Hud:113 تُنْصَرُونَ
Isra’:33 مَنْصُورًا
Kahf:43 مُنْتَصِرًا
Anbiya’:68 انْصُرُوا
Hajj:40 يَنْصُرَنَّ
Syuara’:93 يَنْتَصِرُونَ
Syuara’:227 انْتَصَرُوا
Qasas:18 اسْتَنْصَرَ
Saffaat:25 تَنَاصَرُونَ
Saffaat:172 الْمَنْصُورُونَ
Syura:41 انْتَصَرَ
Muhammad:13 نَاصِرَ
Dzariyaat:45 مُنْتَصِرِينَ
Qamar:10 انْتَصِرْ
Qamar:44 مُنْتَصِرٌ
Rahman:35 تَنْتَصِرَانِ
Nuh:25 أَنْصَارٍ
Jin:24 نَاصِرًا

Tahniah, anda telah tahu 47,844 (61%) dari kalimat di dalam Al-Qur’an.

 

Sambung ke mukasurat yang seterusnya.

Kemaskini: 5 Februari 2024

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

Leave a comment