Mufradat Mukasurat 50 (Ali Imran 1 – 9)

Mufradat Mukasurat 50

Ayat 3:4

Mufradat 1,375: kalimah انْتِقَامٍ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘pembalasan dendam’.

Ia di dalam format Wazan VIII (افتعل)

Kata dasar: ن ق م yang bermaksud menghukum, menuduh, menjadi benci, balas dendam, mendakwa, mencari salah, tidak setuju, tidak suka dan ditunjuk dengan lidah atau dengan cara menyeksa.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 17 kali dalam Al-Qur’an dalam 4 bentuk.


 

Ayat 3:5

Mufradat 1,376: kalimah يَخْفَىٰ adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ dan ia bermaksud ‘tersembunyi’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 1,293A (Baqarah:271): خ ف ي yang bermaksud tidak jelas, tersembunyi, malap, disorok, hilang dari minda, dulu tersembunyi dan sekarang telah dikeluarkan.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 34 kali di dalam Al-Qur’an dalam 8 bentuk.


 

Ayat 3:6

Mufradat 1,377: kalimah يُصَوِّرُ adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ dan ia bermaksud ‘membentuk’.

Ia di dalam format Wazan II (فعّل)

Kata dasar sama dengan Mufradat 1,253 (Baqarah:260): ص و ر yang bermaksud membentukkan, bentuk, acuan, menjadikan, melukis, menggambarkan sesuatu, tangkap gambar, mewakili, membayangkan, suka.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 19 kali dalam Al-Qur’an dalam 5 bentuk.

Jadi kita sudah tengok beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah صُر (jinakkan) dalam Baqarah:260

Dan sekarang kita lihat kalimah يُصَوِّرُ (membentuk)


 

Ayat 3:7

Mufradat 1,378: kalimah مُحْكَمَاتٌ adalah dalam bentuk isim (isim sifah) dan ia bermaksud ‘tetap, tegas, nyata, jelas’.

Ia di dalam format Wazan IV (أفعل)

Kata dasar sama dengan Mufradat 276 (Baqarah:32): ح ك م yang bermaksud menahan, menjalankan kuasa, memberi arahan, memberi keputusan, menghakimi, menjadi bijak.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 210 kali dalam Al-Qur’an dalam 13 bentuk.

Jadi kita sudah tengok beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah حَكِيم (bijaksana) dalam Baqarah:32

Kalimah يَحْكُمُ (dia menghakimi) dalam Baqarah:113

Kalimah حِكمَة (kebijaksanaan) dalam Baqarah:129

Kalimah حُكَّامِ (pihak berkuasa) dalam Baqarah:188

Dan sekarang kita melihat kalimah مُحْكَمَاتٌ (‘tetap, tegas, nyata, jelas’)

 

Mufradat 1,379: kalimah أُمُّ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘ibu’, ‘induk’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 550 (Baqarah:78): أ م م yang bermaksud mencadangkan, menuju ke sesuatu tempat, ibu, punca, prinsip, buta huruf, tiada ilmu kitab, puak, komuniti, umat, generasi, ciptaan Allah, iman, agama, masa, orang yang dijadikan contoh, orang beragama, pemimpin, imam, di hadapan.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 119 kali dalam Al-Qur’an dalam 6 bentuk.

Jadi kita sudah tengok beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah أُمِّيُّونَ (buta huruf) dalam Baqarah:78

Kalimah إمَامًا (‘pemimpin’, ‘orang yang menjadi ikutan’) dalam Baqarah:124

Kalimah أُمَّة (‘komuniti’, ‘masyarakat’) dalam Baqarah:128

Dan sekarang kita lihat kalimah أُمُّ (‘ibu’, ‘induk’)

 

Mufradat 1,380: kalimah أُخَرُ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘yang lain’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 50 (Baqarah:4): أٓ خ ر yang bermaksud: patah balik ke belakang, mengundur, menahan, sebahagian dari sesuatu, perkara yang kedua dan lain-lain.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 250 kali dalam Al-Qur’an dalam 6 bentuk.

Jadi kita sudah tengok beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah ِالأٓخِرَة (Hari Akhirat) dalam Baqarah:4

Kalimah اٰخِرِ (akhir) dalam Baqarah:8

Kalimah أُخَرَ‌ (yang lain) dalam Baqarah:184

Kalimah تَأَخَّرَ (melewatkan) dalam Baqarah:203

Kalimah أُخرَىٰ‌ (yang lain) dalam Baqarah:282

Dan sekarang kita lihat kalimah أُخَرُ (yang lain)

 

Mufradat 1,381: kalimah مُتَشَـٰبِهَـٰتٌ‌ adalah dalam bentuk isim sifah dan ia bermaksud ‘kiasan’, ‘samar-samar.

Ia di dalam format Wazan IV (تفاعل)

Kata dasar sama dengan Mufradat 211 (Baqarah:25): ش ب ه yang bermaksud menyerupai sesuatu, membandingkan dengan sesuatu, sesuatu yang tidak jelas.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 12 kali di dalam Al-Qur’an dalam 4 bentuk.

Jadi kita sudah tengok beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah مُتَشٰبِهًا (‘menyerupai‘, ‘hampir sama‘) dalam Baqarah:25

Kalimah َتَشٰبَه (menyerupai) dalam Baqarah:70

Kalimah تَشٰبَهَت (menyerupai) dalam Baqarah:118

Dan sekarang kita melihat kalimah مُتَشَـٰبِهَـٰتٌ‌ (‘kiasan’, ‘samar-samar’)

 

Mufradat 1,382: kalimah زَيْغٌ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘kecenderungan ke arah kesesatan’.

Kata dasar: ز ي غ yang bermaksud menolak, melencong, berpaling, meragui

Kata dasar ini digunakan sebanyak 9 kali dalam Al-Qur’an dalam 3 bentuk.

 

Mufradat 1,383: kalimah تَأْوِيلِ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘tafsiran’, ‘interpretasi’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 337 (Baqarah:41): أ و ل yang bermaksud kembali, awal, datang sebelum, menjelaskan, mengawal, asal.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 170 kali dalam Al-Qur’an dalam 4 bentuk.

Jadi kita sudah tengok beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah َأَوَّل (‘yang awal-awal’, ‘yang mula-mula’) dalam Baqarah:41

Kalimah ءال (golongan) dalam Baqarah:49

Kalimah أُوْلِى (‘orang-orang’, ‘golongan’) dalam Baqarah:179

Kalimah أُولُو (golongan-golongan) dalam Baqarah:269

Dan sekarang kita melihat kalimah تَأْوِيلِ (‘tafsiran’, ‘interpretasi’)

 

Mufradat 1,384: kalimah رٰسِخُونَ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘orang tetap ilmu agamanya’.

Kata dasar: ر س خ yang bermaksud tetap, teguh, berakar.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 2 kali dalam Al-Qur’an.


 

Ayat 3:8

Mufradat 1,385: kalimah تُزِغ adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ dan ia bermaksud ‘menjadikan condong kepada ke arah sesat’.

Ia di dalam format Wazan IV (أفعل)

Kata dasar sama dengan Mufradat 1,382 (Ali Imran:7): ز ي غ yang bermaksud menolak, melencong, berpaling, meragui

Kata dasar ini digunakan sebanyak 9 kali dalam Al-Qur’an dalam 3 bentuk.

Jadi kita sudah tengok beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah زَيْغٌ (kecenderungan ke arah kesesatan) dalam Ali Imran:7

Dan sekarang kita melihat kalimah تُزِغ (menjadikan condong kepada ke arah sesat)

 

Mufradat 1,386: kalimah هَب adalah dalam bentuk fi’il amar dan ia bermaksud ‘kurniakanlah’.

Kata dasar: و ه ب yang bermaksud beri, kurnia, hadiah

Kata dasar ini digunakan sebanyak 25 kali dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 1,387: kalimah لَدُن adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘sisi’.

Kata dasar: ل د ن yang bermaksud dekat, bersama, dari, hadhir.

Kalau sesiapa yang biasa bergaul dengan orang Tarekat, mereka tentu akan sebut ‘Ilmu Laduni’ yang diambil dari kata dasar ini.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 18 kali dalam Al-Qur’an di dalam bentuk ini sahaja.

 

Mufradat 1,388: kalimah وَهَّابُ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘Maha Pemberi’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 1,386 sebelum ini: و ه ب yang bermaksud beri, kurnia, hadiah

Kata dasar ini digunakan sebanyak 25 kali dalam Al-Qur’an.


 

Ayat 3:9

Mufradat 1,389: kalimah جَامِعُ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘yang mengumpulkan’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 230 (Baqarah:29): ج م ع yang bermaksud mengumpulkan, bawa bersama, berkumpul, menggabungkan, solat berjemaah, bersatu pendapat, dan lain-lain.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 129 kali dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah tengok beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah جَمِيعًا (semua sekali) dalam Baqarah:29

Kalimah أَجمَعِينَ (semua sekali) dalam Baqarah:161

Dan sekarang kita melihat kalimah kalimah جَامِعُ (yang mengumpulkan).

 

Mufradat 1,390: kalimah مِيعَادَ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘perjanjian’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 389 (Baqarah:51): و ع د yang bermaksud berjanji, mengugut.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 151 kali di dalam Al-Qur’an dalam 10 bentuk.

Jadi kita sudah lihat beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah وٰعَدَ atau واعَدَ (telah menjanjikan) dalam Baqarah:51

Kalimah تُوَاعِدُوا (kamu menjanjikan) dalam Baqarah:235

Kalimah يَعِدُ (menjanjikan) dalam Baqarah:268

Dan sekarang kita melihat kalimah مِيعَادَ (perjanjian)

 

Kemaskini: 28 November 2020

Sambung ke mukasurat yang seterusnya

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s