Mufradat Mukasurat 46 (Baqarah 270 – 274)

Mukasurat 46 (19 mufradat baru)

Ayat 2:270

Mufradat 1,290: kalimah نَفَقَةٍ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘perbelanjaan’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 4 (Baqarah:3): ن ف ق yang bermaksud sesuatu yang boleh dijual, keluar dari lubang, pakai, belanja, perbelanjaan, masuk lubang lain.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 111 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah jumpa beberapa contoh kata dasar ini digunakan dalam Al-Qur’an:

Kalimah َيُنفِقُون (mereka membelanjakan) dalam Baqarah:3

Kalimah أَنْفِقُوا (infaklah kamu) dalam Baqarah:195

Kalimah أنفَقَ (dia telah infak) dalam Baqarah:215

Kalimah أَنْفَقُوا (mereka telah infak) dalam Baqarah:262

Kalimah يُنفِقُ (dia telah infak) dalam Baqarah:264

Kalimah تُنْفِقُونَ (kamu telah infak) dalam Baqarah:267

Dan sekarang kita melihat kalimah نَفَقَةٍ (perbelanjaan)

 

Mufradat 1,291: kalimah نَذَرَ adalah dalam bentuk fi’il madhi dan ia bermaksud ‘telah berjanji’. Dalam bahasa Melayu pun digunakan kalimah ‘nazar’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 57 (Baqarah:6): ن ذ ر yang bermaksud bersumpah, memberi amaran, menasihati dan lain-lain.

Kata dasar ini digunakan 130 kali dalam Al-Qur’an.


 

Ayat 2:271

Mufradat 1,292: kalimah تُبدُواْ adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ jamak (Wazan 4) dan ia bermaksud ‘kamu zahirkan’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 257 (Baqarah:33): ب د و yang bermaksud sesuatu yang dinampakkan, padang pasir.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 31 kali di dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 1,293: kalimah نِعِمَّا adalah dalam bentuk fi’il madhi dan ia bermaksud ‘telah melakukan kebaikan’.

Kata dasar yang sama dengan Mufradat 22 (Fatihah:7): ن ع م yang bermaksud menjalani kehidupan yang mudah, menikmati kesenangan kehidupan, gembira, kesenangan, keselesaan, memberi hadiah.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 140 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah jumpa beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah َآنعَم (telah memberi nikmat) dalam Fatihah:7

Kalimah نِعْمَة (nikmat, pemberian, kurnia) dalam Baqarah:40

Dan sekarang kita melihat kalimah نِعِمَّا (telah melakukan kebaikan)

 

Mufradat 1,293A: kalimah تُخْفُوا adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ jamak dan majzoom dan ia bermaksud ‘telah merahsiakan’.

Kata dasar : خ ف ي yang bermaksud tidak jelas, tersembunyi, malap, disorok, hilang dari minda, dulu tersembunyi dan sekarang telah dikeluarkan.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 34 kali di dalam Al-Qur’an dalam 8 bentuk.

 

Mufradat 1,294: kalimah فُقَرَآءَ adalah dalam bentuk isim jamak dan ia bermaksud ‘fakir miskin’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 1,300 (Baqarah:268): ف ق ر yang bermaksud dalam kemiskinan, memerlukan, dalam kesusahan yang tidak mampu diselesaikan.
Kata dasar ini digunakan sebanyak 14 kali dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 1,295: kalimah يُكَفِّرُ adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ (Wazan 2) dan ia bermaksud ‘menghapuskan’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 53 (Baqarah:6): ك ف ر yang bermaksud menutup, menyorokkan, menolak, ingkar, tidak percaya, tidak berterima kasih, tidak beriman, kuda hitam, malam yang gelap, petani.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 525 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah lihat beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah كَفَرُوا (mereka telah kufur) dalam Baqarah:6

Kalimah كافِرِين (orang-orang kufur) dalam Baqarah:19

Kalimah تَكفُرُونَ (kamu sedang kufur) dalam Baqarah:28

Kalimah كَافِرِ (yang menutup, kufur) dalam Baqarah:41

Kalimah كُفرِ (pengingkaran) dalam Baqarah:88

Kalimah يَڪفُرُوا (mereka kufur) dalam Baqarah:90

Kalimah يَكفُرُونَ (mereka sedang kufur) dalam Baqarah:91

Kalimah يَكفُرُ (dia kufur) dalam Baqarah:99

Kalimah کَفَرَ (dia telah kufur) dalam Baqarah:102

Kalimah تَكفُر (engkau kufur) dalam Baqarah:102

Kalimah کُفرَ (kekufuran) dalam Baqarah:108

Kalimah كُفَّارًا (dalam keadaan kufur) dalam Baqarah:109

Kalimah يَكفُر (dia kufur) dalam Baqarah:121

Kalimah كُفَّارٌ (orang-orang yang kufur/engkar) dalam Baqarah:161

Kalimah کَافِرٌ (orang yang kufur) dalam Baqarah:217

Dan sekarang kita melihat kalimah يُكَفِّرُ (menghapuskan)

 

Mufradat 1,296: kalimah سَيِّـَٔاتِ‌ adalah dalam bentuk isim jamak dan ia bermaksud ‘dosa-dosa’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 346 (Baqarah:49): س و أ yang bermaksud memberi layanan buruk, melakukan kejahatan, apa-apa yang menjadikan seseorang sedih, perbuatan yang buruk, dosa, pelaku dosa.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 167 kali di dalam Al-Qur’an.


 

Ayat 2:272

Mufradat 1,296A: kalimah تُنْفِقُوا adalah dalam bentuk fi’il madhi jamak dan ia bermaksud ‘kamu telah infak’.

Ia di dalam format Wazan IV (أفعل)

Kata dasar sama dengan Mufradat 4 (Baqarah:3): ن ف ق yang bermaksud sesuatu yang boleh dijual, keluar dari lubang, pakai, belanja, perbelanjaan, masuk lubang lain.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 111 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah jumpa beberapa contoh kata dasar ini digunakan dalam Al-Qur’an:

Kalimah َيُنفِقُون (mereka membelanjakan) dalam Baqarah:3

Kalimah أَنْفِقُوا (infaklah kamu) dalam Baqarah:195

Kalimah أنفَقَ (dia telah infak) dalam Baqarah:215

Kalimah أَنْفَقُوا (mereka telah infak) dalam Baqarah:262

Kalimah يُنفِقُ (dia telah infak) dalam Baqarah:264

Kalimah تُنْفِقُونَ (kamu telah infak) dalam Baqarah:267

Kalimah نَفَقَةٍ (perbelanjaan) dalam Baqarah:170 di atas

Dan sekarang kita melihat kalimah تُنْفِقُوا (kamu telah infak)

 

Mufradat 1,296B: kalimah تُنْفِقُونَ adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ jamak dan ia bermaksud ‘kamu infak’.

Ia di dalam format Wazan IV (أفعل)

Kata dasar sama dengan Mufradat 4 (Baqarah:3): ن ف ق yang bermaksud sesuatu yang boleh dijual, keluar dari lubang, pakai, belanja, perbelanjaan, masuk lubang lain.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 111 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah jumpa beberapa contoh kata dasar ini digunakan dalam Al-Qur’an:

Kalimah َيُنفِقُون (mereka membelanjakan) dalam Baqarah:3

Kalimah أَنْفِقُوا (infaklah kamu) dalam Baqarah:195

Kalimah أنفَقَ (dia telah infak) dalam Baqarah:215

Kalimah أَنْفَقُوا (mereka telah infak) dalam Baqarah:262

Kalimah يُنفِقُ (dia telah infak) dalam Baqarah:264

Kalimah تُنْفِقُونَ (kamu telah infak) dalam Baqarah:267

Kalimah نَفَقَةٍ (perbelanjaan) dalam Baqarah:170 di atas

Kalimah تُنْفِقُوا (kamu telah infak) dalam Baqarah:172 di atas

Dan sekarang kita melihat kalimah تُنْفِقُونَ (kamu infak)

 

Mufradat 1,297: kalimah يُوَفَّ adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ mabni majhul dan ia bermaksud ‘dibayar dengan penuh’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 300 (Baqarah:40): و ف ي yang bermaksud mencapai ke hujung, memenuhi janji, menjalankan amanah, membayar hutang, menjalankan janji, mati.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 66 kali dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah lihat beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah أوفُوا (kamu penuhilah) dalam Baqarah:40

Kalimah ِأُوف (aku memenuhi) dalam Baqarah:40

Kalimah مُوفُونَ (mereka yang memenuhi) dalam Baqarah:177

Kalimah يُتَوَفَّونَ (mereka dimatikan) dalam Baqarah:234

Dan sekarang kita melihat kalimah يُوَفَّ (dibayar dengan penuh)


 

Ayat 2:273

Mufradat 1,298: kalimah أُحصِرُواْ adalah dalam bentuk fi’il madhi mabni majhul jamak (Wazan 4) dan ia bermaksud ‘terikat’, ‘tertahan’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 980 (Baqarah:196): ح ص ر yang bermaksud tertahan, terhalang.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 6 kali dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 1,299: kalimah يَستَطِيعُونَ adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ jamak dan ia bermaksud ‘mereka mampu’.Ia di dalam format Wazan X (استفعل)

Kata dasar sama dengan Mufradat 813 (Baqarah:158): ط و ع yang bermaksud ikut arahan, membenarkan, ketaatan, melakukan dengan sukarela, melakukan sesuatu dengan usaha, mampu, ada kuasa.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 129 kali dalam Al-Qur’an dalam 10 bentuk.

 

Mufradat 1,300: kalimah ضَربًا adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘pergerakan’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 203 (Baqarah:26): ض ر ب yang bermaksud mengubati, pukul, buat perbandingan, pergi, mengembara, mencampurkan, mengelak, ambil sesuatu, tutup sesuatu, menyebut, keadaan, membandingkan, mencari jalan, buat ketetapan dan lain-lain lagi.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 58 kali di dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 1,301: kalimah يَحسَبُ adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ dan ia bermaksud ‘menyangka’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 1,014 (Baqarah:202): ح س ب yang bermaksud berfikir, mengagak, membayangkan, berpendapat.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 109 kali dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 1,301A: kalimah الجاهِلُ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘orang bodoh’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 518 (Baqarah:67): ج ه ل yang bermaksud tidak tahu, bodoh, berlakon tidak tahu, menyebabkan kekecohan, buat perangai tidak elok, tidak ada ilmu langsung, silap percaya, buat kerja tanpa pengetahuan.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 24 kali dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah lihat beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah جَاهِلِينَ (orang-orang yang bodoh) dalam Baqarah:67

 

Mufradat 1,302: kalimah أَغنِيَآءَ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘kaya’, ‘tidak memerlukan’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 1,274 (Baqarah:263): غ ن ي yang bermaksud tidak memerlukan, kaya, boleh memberi, mengurus, mampu, menyanyi, mendendangkan pujian, mencukupkan, mengkayakan, cukup, membantu, kebaikan, mengganti, melindungi.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 73 kali dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 1,303: kalimah تَعَفُّفِ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘penahanan’.

Kata dasar: ع ف ف yang bermaksud menahan diri dari perkara yang salah, sederhana, pantang.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 4 kali dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 1,304: kalimah تَعرِفُ adalah dalam bentuk fi’il mudhari’ dan ia bermaksud ‘mengenali’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 581 (Baqarah:89): ع ر ف yang bermaksud tahu, kenal, dapat membezakan, wangian, mengenalkan diri, mendapatkan ilmu, tempat yang ditinggikan, bertanya tentang sesuatu, mulia, kebaikan, kebiasaan masyarakat.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 70 kali dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 1,305: kalimah سِيمَا adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘tanda’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 348 (Baqarah:49): س و م yang bermaksud mengembala, menimpakan sesuatu yang berat kepada seseorang, menyerang dengan keras.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 15 kali di dalam Al-Qur’an.

Jadi kita sudah jumpa beberapa kalimah yang menggunakan kata dasar ini:

Kalimah يَسُومُون (‘mereka mengenakan’, ‘mereka menimpakan) dalam Baqarah:49

Dan sekarang kita melihat kalimah سِيمَا (tanda)

 

Mufradat 1,306: kalimah إِلحَافًا‌ adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘permintaan yang membosankan’.

Kata dasar: ل ح ف yang bermaksud menutup dengan kain, berselimut, mendesak, meminta-minta dengan desakan, berterusan.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 1 kali dalam Al-Qur’an.


 

Ayat 2:274

Mufradat 1,307: kalimah سِرًّا adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘cara tersembunyi, rahsia’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 478 (Baqarah:69): س ر ر yang bermaksud gembira, suka, bercakap dengan rahsia, memberitahu rahsia, menjelaskan rahsia, rahsia, hati, naluri, perkahwinan, asal, misteri, secara bersendirian.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 44 kali dalam Al-Qur’an.

 

Mufradat 1,308: kalimah عَلَانِيَةً adalah dalam bentuk isim dan ia bermaksud ‘secara terbuka’.

Kata dasar sama dengan Mufradat 520 (Baqarah:77): ع ل ن yang bermaksud buka kepada umum, diketahui.

Kata dasar ini digunakan sebanyak 16 kali di dalam Al-Qur’an.

 

Allahu a’lam. Sambung ke mukasurat yang seterusnya.

Kemaskini: 20 Jun 2021

Published by

CelikTafsir

Blog mentafsir Quran berdasarkan fahaman Sunnah dan salafussoleh.

Leave a comment